Pantbanksföreningen polisanmäler Carcash för olaglig pantbanksverksamhet

Report this content

Carcash bedriver olaglig pantbanksverksamhet. Det menar Svenska Pantbanksföreningen som nu polisanmält Carcash.
– Carcash lämnar kredit mot säkerhet i lösöre i form av bilar samtidigt som bolaget saknar tillstånd från länsstyrelsen att bedriva pantbanksverksamhet. De har satt sina egna villkor för lånen. Villkoren är utformade så att de på flera sätt grovt åsidosätter det lagstadgade konsumentskyddet som kunder hos pantbanker är garanterade. Det tycker vi är mycket allvarligt, säger Peter Sundström, ordförande i Svenska Pantbanksföreningen.

Carcash startade sin verksamhet i slutet av 2010. De lånar pengar på privatpersoners bilar. Bilen behöver inte överlämnas när lånet tas, men verksamheten är ändå per definition pantbanksverksamhet, anser Pantbanksföreningen. Carcash har inte tillstånd att bedriva pantbanksverksamhet och följer inte vad som sägs i Pantbankslagen. Carcash har utformat sina egna villkor.

Pantbanksföreningen anser att skyddet för de kunder som vänder sig till Carcash har åsidosatts inom två viktiga områden:

1. Enligt Carcashs villkor är kunderna personligt betalningskyldiga vilket kan leda till inkasso, indrivning, betalningsanmärkningar och konkurs. Enligt Pantbankslagen får bara panten utgöra säkerhet för lånet och kunden är inte personligt betalningsskyldig.

2. Enligt Carcash villkor skall panten lämnas till Carcash dagen efter förfallodagen för att försäljas på det sätt som Carcash finner mest lämpligt. Enligt Pantbankslagen har kunden två respitmånader på sig från förfallodagen. Därefter ska panten försäljas på offentlig auktion så att kunden själv kan följa försäljningsförfarandet. En garanti för konsumenten är att pantbanksverksamhet står under tillsyn av länsstyrelsen som hela tiden kontrollerar att verksamheten är sund, denna garanti har kunder hos Carcash inte idag, säger Peter Sundström.

Det är en djungel för dem med tillfälliga brister i sin likviditet och snabbt behöver pengar. Samtidigt är det allt fler aktörer som vill göra affärer av dessa personers behov. Uppfinningsrikedomen i vad som erbjuds är stor och det kan vara svårt att veta vad som egentligen är säkrast och bäst. Carcash är varken billig eller säker. Räntan de kräver är låg, men avgiften är hög. Osäkerheten för konsumenten är betydande.

– För oss i Svenska Pantbanksföreningen är det oerhört vikigt att vara tydlig med vilka regler som gäller för den som väljer att gå till en pantbank för att lösa sitt likviditetsbehov. Det gäller både skyddet för konsumenten och för den långivande pantbanken. Därför har vi polisanmält Carcash och även begärt hos länsstyrelsen i Stockholm att de omedelbart förlägger Carcash att upphöra med verksamheten.  Säger Peter Sundström.

Mer information:

Peter Sundström, ordförande Svenska Pantbanksföreningen, telefon: 08-667 01 14, 0709-37 11 00

www.pantbankerna.com

____________________________________________________________________________________________________________
Svenska Pantbanksföreningen bildades 1950. Syftet med föreningen är att verka för en sund utveckling av branschen. Pantbanksverksamhet får bara drivas efter tillstånd från länsstyrelsen. Verksamheten är lika strikt reglerat som andra bankrörelser. Alla pantbanker ska verka i enlighet med Pantbankslagen.
Svenska Pantbanksföreningen har 22 medlemmar med tillsammans 44 pantbanker. Det finns pantbanker i hela landet från i
Umeå i norr till i Malmö i söder.

Taggar: