Rekord för landets pantbanker 2009: 1,5 miljarder i utlåning Fler väljer det sunda lånealternativet

Report this content

Säkert, snabbt, ofarligt och kravlöst. Så är det att låna på pantbank - till skillnad från många andra nya, snabba och dyra låneformer som erbjuds. Och det är fortfarande många som föredrar att gå till pantbank. Landets pantbanker ökade utlåningen 2009 till rekordhöga 1,5 miljarder (2008 var utlåningen 1,3 miljarder). Låntagaren riskerar aldrig att hamna i en personlig skuldfälla, få betalningsanmärkning eller hamna i konkurs eller hos kronorfogden.

250 000 svenskar går regelbundet till pantbank. Där får de sina föremål värderade, aldrig sin egen person. Pantbanken ger ett lån som täcks av föremålets värde. Aldrig en skuldfälla – Pantbanksverksamhet är en gammal företeelse som utformats för att skydda personer och som omgärdas av många lagar och regler. De är meningen att alla parter ska vara trygga och skyddade i den här situationen och det är väl strukturen i låneformen som gjort att blir allt mer självklart och tryggt för allt fler att gå till pantbank, säger Peter Sundström, ordförande i Svenska Pantbanksföreningen Alla slags personer går till pantbanken för att lösa ett tillfälligt likviditetsbehov. Det enda som behövs är ett föremål med andrahandsvärde, en legitimation och att man är myndig. Det tar bara någon minut, så är föremålet bytt mot kontanter. Det höga guldpriset gör att det blir lätt för den som äger ett guldföremål att få ett tillskott i kassan. Att gå till pantbank är mycket billigare än att ta ett sms-lån, och det är mycket enklare än att söka och få banklån. När en pant förfaller och långivaren, trots påminnelser ändå inte hämtar ut det säljs det på auktion. Då kan låntagaren få ännu mer pengar för att auktionen gett ett överskott, vilket varit vanligt de senaste åren när guldpriset hela tiden gått upp. Eventuellt underskott vid en auktion täcks av pantbanken. 90 procent av alla som går till pantbank löser ut sina lån igen. Den som tagit ett lån hos pantbank hamnar aldrig i en personlig skuldfälla. Strikt reglering Svenska Pantbanksföreningen bildades 1950. Syftet med föreningen är att verka för en sund utveckling av branschen. Pantbanksverksamhet får bara drivas efter tillstånd från länsstyrelsen. Verksamheten är lika strikt reglerat som andra bankrörelser. Alla pantbanker ska verka i enlighet med Pantbankslagen. Svenska Pantbanksföreningen har 22 medlemmar med tillsammans 44 pantbanker. Det finns pantbanker i hela landet från i Umeå i norr till i Malmö i söder.

Taggar: