Sébastien Ogier och Volkswagen vann Rally Sweden

Report this content

Sébastien Ogier vann Rally Sweden 2013. En stor seger för fransmannen – och för Volkswagen vars comeback i rally-VM fått bästa tänkbara start.

Efter två deltävlingar toppar Ogier mästerskapet i sin Volkswagen Polo R WRC.

– Otroligt! jublade segerherren sedan han rullat i mål i Karlstad efter fyra dagars intensivt tävlande på perfekta vägar och inför en stor, entusiastisk publik.

I Monte Carlo-rallyt fick Sébastien Ogier ge sig för sin landsman och namne, regerande världsmästaren Loeb. I Rally Sweden slog den mindre kände Sébastien tillbaka. Redan på den andra specialsträckan tog han ledningen och kontrollerade sedan tävlingen från täten. Han var överlägsen sina konkurrenter, vann tio av tävlingens 22 specialsträckor och i mål var han 41,8 sekunder före andraplacerade Loeb, som kör Citroën DS3 WRC.

– Det blev en perfekt helg för oss! Jag är stolt, glad och överraskad, jublade Ogier och kysste VW-märket på motorhuven på sin Polo.

Regerande världsmästaren Loeb kunde bara gratulera sin överman.

– Han har svarat för en mycket stark insats. Själva gjorde vi en för dålig kvalificeringssträcka, vilket i sin tur innebar att vi fick en mindre bra startposition på den första etappen, sa Loeb, som 2004 var den förste fransmannen – och ickenordiska förare – att vinna det svenskas VM-rallyt.

Sista pallplatsen gick, precis som 2012, till norrmannen Mads Østberg och hans svenske kartläsare Jonas Andersson. Fordduon hade tekniska bekymmer på den inledande etappen, förlorade både tätkänning och rytmen där, men kämpade sig tillbaka och höll undan för fjolårets Rally Sweden-vinnare, Jari-Matti Latvala, den sista dagen.

– Vi får vara nöjda med vår prestation med tanke på fredagens bekymmer. Loeb hade vi kanske kunnat utmana, men Ogier var helt enkelt för starkt den här helgen, konstaterade Andersson efter målgång.

Nya supportklassen WRC 2 vanns av Yazeed Al Rajhi från Saudiarabien före norrmannen Anders Grøndal.

Sébastien Ogier

Land: Frankrike.

Född: 17 december 1983.

Team: Volkswagen Motorsport.

Bil: Volkswagen Polo R WRC.

Kartläsare: Julien Ingrassia, Frankrike.

VM-debut: Mexiko 2008.

Meriter: Juniorvärldsmästare 2008, VM-trea 2011, 8 VM-delsegrar.

Resultat.

Rally Sweden 2013.

1) Sébastien Ogier, Frankrike, Volkswagen Polo R WRC, 3.11.41,9

2) Sébastien Loeb, Frankrike, Citroën DS3 WRC, + 41,8 sek

3) Mads Østberg, Norge, Ford Fiesta RS WRC, + 1.24,5 min

4) Jari-Matti Latvala, Finland, Volkswagen Polo R WRC, + 1.30,6

5) Thierry Neuville, Belgien, Ford Fiesta RS WRC, + 5.06,4

6) Juho Hänninen, Finland, Ford Fiesta RS WRC, + 5.43,1

7) Martin Prokop, Tjeckien, Ford Fiesta RS WRC, + 11.25,4

8) Henning Solberg, Norge, Ford Fiesta RS WRC, + 11.42,7

9) Evgeny Novikov, Ryssland, Ford Fiesta RS WRC, + 13.04,7

10) Yazeed Al Rajhi, Saudiarabien, Ford Fiesta RRC (segrare WRC 2), + 16.27,0.

För ytterligare information – kontakta:

Jerker Johansson, assisterande presschef, tel. 070-63 06 582

Fakta Rally Sweden 2013

Rally Sweden är en av 13 deltävlingar i rally-VM, WRC. Tävlingen har 45 miljoner TV-tittare från 195 länder och lockar årligen 220 000 besökare.

www.rallysweden.com

Taggar: