Öppet brev om Fria Teatern

Report this content

Svenska Regissörsföreningen (SRF) inom Teaterförbundet skriver ett öppet brev till Kulturnämnden i Stockholms stad om anslagen till Fria Teatern.

Brevet lyder:

"Det är med stor bestörtning som Svenska Regissörsföreningen konstaterar att Kulturnämnden i Stockholm har beslutat strypa anslaget till Fria Teatern och därigenom tvinga fram en nedläggning.

Under 40 år har Fria Teatern byggt en unik verksamhet i Högdalen och där blivit en viktig och livgivande samlingsplats för teater och annan kultur. Samtidigt har Fria Teatern hela tiden utvecklats och vunnit i anseende som en mycket intressant scen också i vidare kretsar, genom djärv repertoar och utmanande iscensättningar. Förra årets hyllade uppsättning av Lars Noréns ”Höst och vinter” sändes exempelvis i SVT.

Fria Teatern har därmed blivit ett alltmer eftersökt arbetsställe för både skådespelare, regissörer och scenografer och andra yrken inom teatern. Fria Teaterns arbete med publiken är ett av de bästa exemplen på de kulturpolitiska målen - man spelar för ungdomar, erbjuder kvalitativ teater både lokalt i sin förort och på turné o.s.v.

Att bygga upp en framgångsrik verksamhet och förankra den hos en trogen publik som Fria Teatern gjort är ett beundransvärt långsiktigt, mödosamt och tidskrävande arbete. Att med ett penndrag och enkelt beslut rasera allt det Fria Teatern åstadkommit är ett skakande tecken på kulturförakt hos stadshusmajoriteten. Den bristande respekt för dialog och demokrati som föregått det hastigt genomtvingade beslutet är ett slag i ansiktet på Fria Teaterns publik i Högdalen och i hela Stockholm.

Vi vädjar och uppmanar Kulturnämnden att ompröva beslutet och säkra Fria Teaterns fortlevnad! Det vore hedersamt och på alla sätt klokt, inte minst ekonomiskt!

/Styrelsen för Svenska Regissörsföreningen"

Kontakt:
Stefan Moberg, telefon 0731 80 73 94