Dåligt majväder ökade försäljningen av resor på nätet med 100 procent

Report this content

Intresset att boka resor på Internet ökar stadigt och allt fler väljer att sätta ihop sin egen resa. E-handeln i maj ökade försäljningen hos Svenska Resegruppen med över 100 procent. Ny undersökning visar att svenskar helst umgås med familj och vänner på semestern.

– Det dåliga vädret i maj gav en rejäl skjuts för försäljningen, säger Johan Elwin, marknadsdirektör på Svenska Resegruppen. E-handeln av resor ökade med 103 procent i maj jämfört med samma period föregående år. Försäljningsökningen inom Supersaver (fd Flygcentrum) och Flygvaruhuset som är våra Internetresebyråer, var över 200 procent, första kvartalet 2006. Allt talar för att Internet blir en allt viktigare bokningskanal och på sikt den totalt dominerande, säger Johan Elwin. Flitigaste nätbokaren 45+ En ny undersökning (1) visar att 82 procent av Internetanvändare har bokat sin resa på nätet det senaste året. De flitigaste köparna finns i gruppen 45-54 år. Den vanligaste tjänsten som används är flygresor och hotell. 28 procent svarar att de utnyttjar nätet till att boka flyg och hotell, 18 procent använder nätet till att boka buss eller tåg, 17 procent bokar endast flygresor medan 6 procent använder nätet till att köpa charterresa. – Trenden går mot att sätta ihop sin egen resa där resenären bokar flyg, hotell och hyrbil, säger Johan Elwin. I sommar upplever vi att den största efterfrågan är till Frankrike och Spanien. Vi märker också att många fler bokar sin vinterresa tidigare och det gäller framförallt till Thailand, dit de billigaste resorna snart är slut, säger Johan Elwin Varför bokar man på nätet? Nästan varannan (43 procent) bokar sin resa på nätet på grund av att det är enklare. 21 procent anser att man sparar tid och 18 procent tycker att blir billigare. När man är inne på en resebyrå eller resesajts hemsida är priset avgörande. 35 procent svarar att bra priserbjudanden är viktigast, 27 procent anger användarvänlighet som viktigt. Det ska vara enkelt att navigera sig fram, och sajten bör vara tydlig och snabb.10 procent anser att säkerheten är viktig, och det bör därför vara en etablerad resesajt när man bokar sin resa. Viktigast för en bra sommarsemester När svenska Internetanvändare får rösta på vad som är viktigast för att få en bra sommarsemester föredrar 32 procent att umgås med familj och vänner, 23 procent vill helst åka på sol- och bad semester utomlands medan 10 procent gillar att aktivera sig i form av att segla, spela golf, fiska eller vandra. 4 procent svarade att det bara ville vara hemma på semestern. Semester med valfri kändis I de öppna svar som getts på frågan om vilken känd person som du helst skulle vilja tillbringa semestern med får Carola flest röster, följt av kungen Carl Gustaf XVI och Dalai Lama. Men de flesta vill ändå umgås med familj och vänner. Det anser majoriteten av de tillfrågade mellan 15-54 år. Vid 55+ anger man sol och badsemester utomlands som viktigast för att få en bra semester. När man passerat pensionsåldern är önskan att få vara på landet i sommarstugan störst. Undersökningen visar också att möjligheten att få möta nya människor på semestern är viktigt för pensionärer. Undersökningen finns att hämta på www.flygvaruhuset.se ”press” (1) Undersökningen genomfördes på uppdrag av Svenska Resegruppen under perioden 18-21 maj 2006 via Zapera undersökningsföretags Internetpanel. Ett riksrepresentativt urval på 1016 personer i åldrarna 15-74 år som bokat resor på nätet under de senaste 12 månaderna deltog i undersökningen.