Svenska Retursystem erbjuder ett förbättrat alternativ för dagligvarubranschens pallhantering

Report this content

Svenska Retursystem genomför förändringar i systemet för returhelpallar vilket kommer att gynna dagligvarubranschen som helhet. Färre avgiftstyper och förändrad dygnshyra ska förenkla och effektivisera det befintliga systemet för returhelpallar och samtidigt möjliggöra ett ökat användande av returhelpallar, istället för användandet av EUR-pallar, och med returpallarna därmed effektivisera varuflödena och minska utsläppen av CO2e.

Systemet med returhelpallar har varit i drift sedan 2004 och har utvecklats kraftigt avseende volym och antal kunder utan att prisupplägget ändrats nämnvärt. För att möjliggöra en fortsatt expansion och ett ökat användande förändrar Svenska Retursystem pris- och leveransvillkoren i systemet med Returhelpallar. Årligen sker över 5 miljoner pallförflyttningar i Svenska Retursystems helpallssystem vilket förväntas öka i och med det förändrade erbjudandet eftersom det skapar förutsättningar för fler aktörer att ansluta sig.

Systemet består av en plasthelpall som är speciellt utvecklad av, och för, dagligvarubranschen. Genom pallens låga vikt, under 15 kg, ges en lägre transportkostnad och även minskade utsläpp av CO2. Returpallarna är dessutom utrustade med RFID vilket gör pallarna spårbara och möjliggör för ytterligare effektivisering i automationsanläggningar samtidigt som en enklare hantering och kontroll ges.

- Utvecklingen av vårt befintliga helpallssystem är en av våra större satsningar för de kommande åren. Genom de förändringar vi nu gör skapar vi förutsättningar för alla i branschen att använda vårt helpallssystem. Vi är helt övertygade om att detta kommer att göra varuhanteringen enklare och mer effektiv och att detta kommer att leda till kraftiga besparingar för hela dagligvarubranschen inklusive Foodservice, säger Conny Swahn, Försäljnings- och Marknadschef på Svenska Retursystem.

Det nya systemet kommer bidra till att sänka de höga kostnader som dagens träpallssystem driver. Målbilden med det förändrade erbjudandet är att varuflödena i dagligvarubranschen ska vara så resurseffektiva som möjligt. Förändringarna införs vid årsskiftet 2012-2013.

Mer information

Conny Swahn, Försäljnings-& Marknadschef, +46 73 206 04 40, conny.swahn@retursystem.se

www.retursystem.se

Bilder

För högupplösta bilder se www.retursystem.se/pressmaterial. Kontakta oss för rätt bildformat.

Jessica Lindholm, Marknadskommunikatör, +46 73 325 16 37, jessica.lindholm@retursystem.se

Om Svenska Retursystem

Svenska Retursystem förenklar, effektiviserar och miljöanpassar den svenska dagligvarubranschen genom att driva och utveckla emballagesystem som bygger på återanvändning istället för engångsanvändning. Grundidén är att konsumentprodukterna ska levereras i returenheter som hela tiden återanvänds i ett system till fördel för miljön i stället för att levereras i engångsemballage. Systemet har en snabb tillväxt och i dagsläget levererar och återtar Svenska Retursystem årligen över 110 miljoner returlådor i systemet, vilket motsvarar att över 400 000 enheter dagligen används som lastbärare i branschens varuflöden.