Svenska Retursystem inviger ny tvättanläggning i Helsingborg

Idag inviger Svenska Retursystem sin nya tvättanläggning i Helsingborg. Anläggningen är en av de modernaste inom Europa och ökar leveranskapaciteten med 50 procent men minskar behovet av vatten, kemikalier och el med 15 procent.

Ökat användande av returemballage i handeln gör att Svenska Retursystem ökar sin kapacitet genom en ny tvättanläggning i Helsingborg. Idag, den 30 januari, invigs därför en helt nybyggd tvättanläggning på 15 000 kvadratmeter som blir en av Sveriges största. Den nya anläggningen ökar kapaciteten med 50 procent från 40 miljoner till 60 miljoner returlådor per år, vilket motsvarar 10 000 lådor per timme. Dessutom minskas förbrukningen av vatten, kemikalier och el med 15 procent per tvättad returenhet.

Vi tror att återanvändning är bättre än engångsanvändning och ser därför en fortsatt utveckling och tillväxt av vårt system. Helsingborg är en viktig logistisk knutpunkt samt länken mellan Sverige och Europa, inte minst för frukt och grönt som är en kategori där vi har många kunder, säger Conny Swahn försäljnings- och marknadschef på Svenska Retursystem.

Miljövinster
Den nya maskinen har en ny utformning med en effektivare filtrering vilket gör att det förbrukas mindre vatten vilket i sin tur leder till en minskad kemikalieförbrukning. Tack vare en effektivare isolering minimeras dessutom även elförbrukningen ytterligare.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Conny Swahn, Försäljnings- & Marknadschef, telefon +4673 206 04 40
e-post: conny.swahn@retursystem.se

För bilder från invigningen, kontakta Jessica Lindholm, Marknadskommunikatör
jessica.lindholm@retursystem.se

Svenska Retursystem förenklar, effektiviserar och miljöanpassar den svenska dagligvarubranschen genom att driva och utveckla emballagesystem som bygger på återanvändning istället för engångsanvändning. Grundidén är att konsumentprodukterna ska levereras i returenheter som hela tiden återanvänds i ett system till fördel för miljön i stället för att levereras i engångsemballage. Systemet har en snabb tillväxt och i dagsläget levererar och återtar Svenska Retursystem årligen över 120 miljoner returlådor i systemet.