Fortsatt hett på den svenska private equity-marknaden

Report this content

Investeringsviljan hos de svenska private equity(1) -företagen fortsatte att öka under det första kvar¬talet 2005. Det var främst buyout-segmentet som utmärkte sig genom en investeringsnivå som uppgick till 11,4 miljarder kronor. Samtidigt fortsatte trenden av positiva avyttringar där de industriella för¬vär¬varna var i majoritet och stod för totalt 41%. Endast 6% av avyttringarna skedde till en finansiell köpare.

Svenska Riskkapitalföreningen och NUTEKs kvartalsrapport för första kvartalet 2005 visar på en fortsatt hög investeringsnivå på private equity-marknaden. Detta hänför sig främst till buyout-segmentet som kraftigt ökade sina investeringar till 11,4 miljarder kronor, vilket kan jämföras med buyout-företagens totala investeringar för 2004 på 12,7 miljarder kronor. Avseende antalet buyout-investeringar under kvartalet, 25 st, motsvarade det ungefär samma nivå som kvartal 1 2004 vilka uppgick till 27 st. Antalet venture capital-investeringar minskade med 7% under kvartalet till 115 st jämfört med motsvarande period 2004 samtidigt som den totala investeringsnivån minskade med 9% till 560 miljoner kronor. Majoriteten, 75%, av bolagen ansåg dock att det finns gott om idéer och projekt att investera i. ”Det är tråkigt att den positiva trenden som vi såg föregående kvartal avseende ökande venture capital-investeringar inte fortsatt”, säger Tom Berggren VD för Svenska Riskkapitalföreningen. ”Det har dock bara gått ett kvartal av 2005 och vi hoppas att antalet investeringar i de tidigare faserna skall ta fart igen under året.” Antalet positiva avyttringar, vilka utgörs av börsintroduktioner eller bolagsförsäljningar, fortsatte att öka. Under det första kvartalet 2005 inbringade 49 avyttringar 6,5 miljarder kronor till private equity-företagen – motsvarande belopp för kvartal 1 2004 uppgick till 5,1 miljarder kronor. Majoriteten av avyttringarna, 41%, gjordes till industriella förvärvare. Endast 6% av försäljningar skedde till finansiella köpare, dvs till andra private equity-företag. Under perioden har endast en konkurs noterats. Det är intressant att noterna att allt fler investeringar görs utanför Stockholmsregionen. Under detta kvartal gjordes 70% av de totalt 115 investeringarna utanför Stockholm, vilket är en ökning med nära 10% jämfört med 2004. En av rapportens temafrågor handlade om private equity-företagens syfte med investeringarna. ”Vår avsikt var att spegla bakgrunden till investeringarna och det framkom tydligt att ökade marknadssatsningar var det viktigaste syftet”, säger Birgitta Österberg, NUTEK. Enligt venture capital-företagen är det viktigaste syftet med en investering att växa genom marknadssatsningar, därnäst vill de bidra till teknikutveckling. Buyout-aktörerna starkaste motiv för satsningar är internationell expansion, kompletterande företagsförvärv samt marknadssatsningar. Ytterligare upplysningar: Tom Berggren, VD Svenska Riskkapitalföreningen, 0708-600 500. Birgitta Österberg, NUTEK, 0708-864306 (1) Private equity utgörs av riskkapitalinvesteringar som sker i onoterade företag där ägarengagemanget är aktivt men tidsbegränsat. Private equity-företag indelas i venture capital- respektive buyout-företag.Venture capital står för investeringar i tillväxtföretag som befinner sig i sådd-, uppstarts- eller expansionsfaser. Buyout capital står för investeringar i mogna bolag och benämns ibland ut- eller uppköpsaffärer.