Rekordår för riskkapitalinvesteringar – ökning med 74%

Report this content

Under 2004 gjorde de svenska private equity-företagen 750 investeringar vilka sammanlagt uppgick till ett värde av 16,8 MdrSEK. Detta var en ökning med 74% jämfört med föregående år. Och för första gången sedan år 2000 ökade nyinvesteringarna för såväl venture capital- som buyout-företagen. De positiva avyttringarna växte med hela 27%. Aktiviteterna på den svenska riskkapitalmarknaden uppmärksammas på Riskkapitaldagen den 15 mars i Stockholm, som samlar de svenska private equity-företagen och en bred krets av intressenter (däribland Thomas Östros, näringsminister, Björn Savén, VD Industri Kapital, Conni Jonsson, VD EQT Partners samt Claes Dahlbäck, ordförande Investor). 2004 var ett rekordår på flera olika sätt med många positiva resultat. Investeringarna ökade radikalt under året och uppgick sammanlagt till 16,8 MdrSEK. ”Speciellt glädjande är att nyinvesteringarna nu ökar för första gången på flera år”, konstaterar Johan Hernmarck, styrelseordförande i Svenska Riskkapitalföreningen. ”Idag är föreningens medlemmar aktiva ägare i 1200 bolag vilka sysselsätter 150 000 personer i Sverige.” Initialinvesteringarna i tillväxtfaserna uppgick till 1,6 MdrSEK och motsvarade en ökning med 24%. Buyoutföretagens initialinvesteringar uppgick till nära 11 MdrSEK, vilket utgjorde en ökning på hela 96%. Såddinvesteringar gjordes för 190 MSEK och fördubblades därmed jämfört med året innan. De positiva avyttringarna ökade med 27% under 2004 och motsvarade ett totalt värde av 25 MdrSEK. Antalet konkurser minskade under året. Den svenska private equity-branschen är omfattande med ett förvaltat kapital på 230 MdrSEK, vilket motsvarar 10% av hela Stockholmsbörsens värde. Under året gjordes kapitalanskaffningar till medlemsföretagens fonder med 33 MdrSEK. ”Våra medlemsföretag har varit framgångsrika i sitt arbete att attrahera utländskt kapital”, säger Tom Berggren, VD för Svenska Riskkapitalföreningen. ”Nära 70% av finansieringen till private equity-fonderna kommer från utlandet.” Bedömningen för 2005 pekar på fortsatt stark tillväxt för riskkapitalinvesteringarna. 49% av riskkapitalbolagen planerar att öka sina investeringar under 2005, 39% förväntas investera i samma omfattning och endast 12% räknar med att minska sina investeringar, enligt den branschundersökning Svenska Riskkapitalföreningen och NUTEK genomfört. 72% räknar dessutom med förbättrade möjligheter att göra bra avyttringar under det kommande året. Ytterligare upplysningar: Tom Berggren, VD Svenska Riskkapitalföreningen, 0708-600 500.