Svenska Riskkapitalföreningen: "Bristen på kommersialisering av forskning och innovationer hindrar Sverige att skapa nya tillväxtbolag och arbetstillfällen"

Report this content

Svenska Riskkapitalföreningen deltar på Tekniska Mässan denna vecka med inlägg om Sveriges innovationspolitik. Föreningen har valt att lyfta fram den stora betydelse som kommersialisering av forskning och innovationer har för att skapa tillväxt och nya företag. Föreningens medlemsföretag är med och investerar i alla utvecklingsfaser, från innovation och tidiga utvecklingsprojekt till större industrisatsningar.

"Vi ser bristen på kommersialisering av forskning och innovationer som ett av Sveriges större problem. Kommersialisering är en av huvuduppgifterna för våra medlemsföretag när de som aktiva ägare tillskjuter kompetens, engagemang och ekonomiska resurser. Förutsättningarna kunde emellertid vara betydligt bättre”, säger Svenska Riskkapitalföreningens VD Tom Berggren. Parallellt med Tekniska Mässan pågår konferensen Framtidsveckan under tre dagar. Tom Berggren kommer på Kommersialiseringsdagen, den 19 oktober, kl 11.30 att hålla en presentation. Svenska Riskkapitalföreningen har nyligen haft tillfälle att presentera sina förslag inför vid en hearing i riksdagshuset arrangerad av den borgerliga alliansen. ”I receptet för hur Sverige ska få fler tillväxtbolag ingår förslag på ökade incitament för privata investeringar, en bättre fördelning av de offentliga insatserna och att underlätta för entreprenörer att starta och driva företag”, säger Tom Berggren. Svenska Riskkapitalföreningens förslag i korthet: • Skapa incitament för privata investeringar i onoterade företag med riskkapitalavdrag, ”skogskonto” – dvs skjuta på kapitalvinstbeskattningen, full kvittningsrätt, skattefrihet efter tre års innehav som i Storbritannien. • Avskaffa straffbeskattning på entreprenörskap. 3:12-reglerna som ger aktiva ägare och entreprenörer straffskatt, Lex-Uggla och förmögenhetsskatten flyttar kapital från Sverige. • Skapa fungerande organisationsformer för riskkapitalbolag. Reparera handelsbolagslagstiftningen – ge åtminstone samma kapitalvinstbeskattning som i ABn. Ge utlänningar rätt att investera i Sverige utan att få fast driftsställe. • Omfördela finansieringen till både forskning och kommersialisering. Det behövs en bred och kompletterande offentlig såddfinansiering, t ex genom villkorslån. Nivå: 10 procent av offentliga forskningsmedel. VD Tom Berggren finns tillgänglig på Tekniska Mässan onsdagen den 19 oktober, 9.30-13.00. Mobil: 0708-600 500 Ytterligare upplysningar: Svenska Riskkapitalföreningens informationschef: Jan Segerfeldt 070-342 4885