Amnesti till migranter utan legal status? Röda Korsets flyktingcenter inbjuder till dialogseminarium Många migranter lever idag utan legal status i Sverige. De har varken tillgång till vård eller skola och utnyttjas brutalt på arbetsmarknaden. Dessutom finns cirka 10 000 överklagade asylärenden på Utlänningsnämndens bord. De flesta kommer inte att hinna behandlas innan januari 2006, då ett nytt system för asylprövning införs. Från flera håll har frågan om amnesti som en lösning på problemen förts fram. Vad skulle en amnesti innebära? Vad kan den få för konsekvenser? Finns det andra sätt att förbättra situationen för dessa migranter? Debattörer Gustav Fridolin, riksdagsledamot, mp Ali Esbati, skribent Thord Pettersson, utredare LO Martin Sandgren, politiskt sakkunnig på Utrikesdepartementet Moderator: Soledad Piñero Misa, ordförande Röda Korsets flyktingcenter Tid, plats, anmälan Röda Korsets flyktingcenter Åsögatan 116 Onsdag 6 april, klockan 18.30 Anmäl dig gärna till: goran.wredemark@redcross.se För mer information kontakta: Soledad Piñero Misa, ordförande Röda Korsets flyktingcenter, 0709-45 55 54 Röda Korsets flyktingcenter i Stockholm Centrets huvuduppgifter är att arbeta med introduktions/integrationsfrågor för flyktingar och asylsökande, familjeåterförenings- och efterforskningsfrågor samt stöd åt migranter utan legal status. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=84998&fn=wkr0010.pdf