Bengt Westerberg föreslås bli ny ordförande för Svenska Röda Korset

En enig valberedning föreslår Bengt Westerberg till ordförande för Svenska Röda Korset. Valet kommer att ske i samband med Riksstämman i juni. Den nuvarande ordföranden, Anders Milton, har avböjt omval. Bengt Westerberg har, sedan han lämnade posten som socialminister och partiledare för folkpartiet, erfarenheter från en lång rad förtroendeuppdrag, bland annat som ordförande i Svenska Friidrottsförbundet och Vetenskapsrådet.

– Bengt Westerberg delar Röda Korsets humanitära värderingar, är väl förtrogen med hur en folkrörelse fungerar och har i andra sammanhang arbetat aktivt med många av organisationens kärnfrågor, säger Staffan Fors, ordförande i valberedningen. Bengt Westerberg säger sig vara både glad och hedrad över att bli föreslagen till ordförandeposten: – Det är ett av de finaste uppdragen man kan ha inom den ideella sektorn, ja överhuvudtaget. Om jag blir vald skulle det, för mig personligen, innebära att jag får utlopp för ett engagemang jag burit med mig under en följd av år – för internationella frågor, flyktingar och insatser för äldre, säger Bengt Westerberg som också betonar frivilligorganisationernas allt viktigare roll i det svenska samhället: – Även om det internationella arbetet alltid kommer att vara en central del i Röda Korsets verksamhet kommer de sociala insatserna på hemmaplan att bli allt viktigare och behovet av frivilliginsatser kommer att öka.