Inför Röda Korsets Riksstämma i juni: Anders Milton avböjer omval

Anders Milton, som varit Svenska Röda Korsets ordförande sedan Riksstämman 2002, står inte till valberedningens förfogande för omval. – Det har varit tre spännande och lärorika år under vilka Röda Korset har flyttat fram positionerna i en rad viktiga frågor. Med tanke på mina övriga uppdrag känner jag dock att jag, under den kommande treårsperioden, inte kan ge organisationen all den tid jag skulle vilja, säger Anders Milton.

Anders Milton har under sina år som ordförande för Svenska Röda Korset medverkat till att organisationen intensifierat det internationella arbetet med att bekämpa hiv och aids. Stöd till personer som torterats eller lider av svåra krigstrauman och Röda Korsets trägna arbete med att bryta ofrivillig isolering hos äldre är andra frågor där Anders Milton varit djupt engagerad. – Jag hoppas kunna fortsätta att bidra till Röda Korsets utveckling också i framtiden. Mina övriga uppdrag, bland annat som nationell psykiatrisamordnare och som medlem i kommissionen för utvärdering av den nationella krishanteringsförmågan, tar dock så mycket tid att jag väljer att inte ställa upp för omval. Jag har haft diskussioner med valberedningen under hösten och nu har jag bestämt mig, säger Anders Milton. – Det är mycket hedrande och jag är mycket stolt över att ha varit ordförande i Svenska Röda Korset, säger Anders Milton För ytterligare information: Anders Milton 070-526 46 02 Svenska Röda Korsets Riksstämma kommer att hållas i Göteborg den 3 - 5 juni i sommar. Ordförandevalet sker under stämman.