Röda Korsets Riksstämma 2005: Bengt Westerberg ny ordförande i Röda Korset

Idag avslutades Svenska Röda Korsets Riksstämma som under tre dagar pågått på Svenska Mässan i Göteborg. Stämman enades om att Röda Korset måste bli tydligare som röst för de svaga – i Sverige och ute i världen. Under stämman togs också två uttalanden, om den växande ohälsan bland asylsö-kande och om äldres rättigheter i samhället. En enig stämma valde också Bengt Westerberg som ny ordförande för Svenska Röda Korset.

Riksstämman präglades av en vilja att ta tydligare ställning för utsatta grupper. Bland annat uppdrog stämman åt den nya centralstyrelsen att verka för en humanare och mer rättssäker asylpolitik. Efter lång diskussion enades också stämman om att Röda Korset ska vara öppet för att starta och driva verksamhet som vanligtvis bedrivs i offentlig eller privat regi. Bland annat diskuterades möjligheten att starta en vårdcentral för asylsökande där man kan ge fö-rebyggande vård för att, i ett tidigt skede, fånga upp människor i riskzonen och därigenom undvika att asylsökande barn blir apatiska. – När jag var socialminister 1992 ordnade jag en konferens om frivilligt socialt ar-bete – då var det kontroversiellt. Idag vet vi att den offentliga sektorn inte kommer att räcka till. Frivilliga behövs. Röda Korset finns i 181 länder och har runt 100 miljoner med-lemmar och frivilliga. Överallt bekämpar vi sjukdomar, fattigdom och utsatthet – tillsam-mans kan vi förändra världen. Röda Korsets Ungdomsförbund, RKUF, höll samtidigt sitt Riksårsmöte där Bahare Hagh-shenas omvaldes som förbundsordförande. Uttalandena gjorda av Svenska Röda Korsets Riksstämma finns på www.redcross.se där presenteras också hela den nya styrelsen. För ytterligare information: Bengt Westerberg 070-522 08 73