Fokus på målgruppens sökbeteende har tagit Bokus till toppen av sökresultatet

Report this content

Vi är glada över att kunna gratulera vinnaren Bokus.com till Svenska SEO-priset 2020 inom Böcker & Tidningar. I segmentet möts vi av stenhård konkurrens, men med ett starkt varumärke, en expertis och en trovärdighet lämnar Bokus ett djupt avtryck hos målgruppen online.

Jonas Weibull, e-handelschef på Bokhandelsgruppen, är ansvarig för Bokus e-handelssatsningar under 2020. Jonas har gedigen erfarenhet från B2C-industrin och har arbetat på företag som NCC, Bonava och Profoto, men också inom SEO-konsultbranschen på bland annat Relevant Traffic och Web Guide Partner. Jonas är ytterst ansvarig för SEO:n på Bokus, där den ultimata utmaningen är att skapa unikt innehåll för över 15 miljoner titlar. Jonas menar att en viktig del i arbetet är att identifiera populära genrer och titlar och göra stenhårda prioriteringar dagligen. Det är många aktörer som tävlar om synligheten inom segmentet, allt från Wikipedia till andra nätbokhandlar och affiliates.

Jonas Weibull  Bokus

Jonas Weibull, e-handelschef på Bokhandelsgruppen.

E-handelsteamet som Jonas leder på Bokus har lång erfarenhet inom bokbranschen och spetskompetens inom framför allt innehåll. Bokus startade redan 1997 och var en av pionjärerna inom svensk e-handel – tack vare sin långa erfarenhet kan Bokus ofta i förväg avgöra vilka titlar som blir snackisar och säljer bra. Rent konkret handlar det om att identifiera kundbehov hos huvudsakliga segment och tillfredsställa dem. Sedan vill man så klart även erbjuda bredd och djup och där kommer long tail-sökningar in – och Bokus får bra synlighet genom en plattform som låter dem hantera miljontals titlar från en uppsjö olika förlag.

Att jobba som SEO-konsult för tio år sedan var en helt annan sak än att bedriva SEO-arbete idag, säger Jonas. Då gick det i stor utsträckning att inta en leverantörsroll och leverera SEO på armlängds avstånd – ge instruktioner om sidtitlar, H1:or och sökordsdensitet, bygga länkar och skapa innehåll avsett endast för sökmotorer – och prestera fina resultat. Idag har sökmotorerna blivit mycket mer avancerade och värderar webbplatser utifrån ett holistiskt perspektiv, UX och användarbeteende, vilket ställer helt andra krav på SEO-arbetet. SEO idag handlar i stor utsträckning om hur man som organisation förmår skapa värde för besökare och här måste SEO-konsulten klara av att iklä sig rollen som verksamhetsutvecklare. Vilket mervärde kan vi erbjuda besökare? Hur organiserar vi oss tvärfunktionellt för att förädla och tillgängliggöra intern kunskap? Hur sätter vi mål och vilka processer krävs för att uppnå dem på ett effektivt sätt? SEO som område känns mer komplext och fascinerande än någonsin. Samtidigt handlar det framför allt om sunt förnuft – hur vi matchar användares sökintentioner mot relevant, unikt och värdefullt innehåll.

Läs hela artikeln på Svenska SEO-prisets hemsida. Där besvarar Jonas bl.a. vilka tre trender inom e-handeln han tycker att varje e-handelschef bör ha koll på samt att han delger oss med sina tre bästa SEO-tips.

Henrik Vikström

info@svenskaseopriset.se