330 skid- och snowboardfantaster samlas i Åre

I helgen den 3–5 maj ordnar Svenska Skidförbundet för första gången ett Snökonvent i Åre. Skid- och snowboardentusiaster från hela Sverige är inbjudna för att utveckla sin teknik, sina ledarkunskaper och få inspiration av andra.

– Det finns nio olika grenar inom Skidförbundet och vi har massor att lära av varandra och av andra sporter. Genom att bjuda in klubbmedlemmar och ledare till ett Snökonvent vill vi skapa en mötesplats där alla kan utvecklas genom att utbyta tips och erfarenheter med varandra, säger Johanna S:t Clair Renard, projektledare och vice förbundsdirektör, Svenska Skidförbundet.

Under Snökonventet kommer föreläsningar att blandas med praktiska workshops. Flera av våra framgångsrika svenska landslagstränare och åkare kommer till Åre för att dela med sig av sina erfarenheter. På plats finns även externa föreläsare som Ron Lemaster, teknisk rådgivare till USA:s alpina skidlandslag, Anders Forsberg, tidigare huvudtränare i Skellefteå Hockey och före detta talangscout i NHL samt Gurra Krantz, en av Sveriges mest erfarna seglare som pratar om ledarskap och teamwork.

– Vi tror mycket på den här idén och vår förhoppning är att detta ska bli ett återkommande evenemang som kommer att utveckla skid- och snowboard-Sverige ytterligare, säger Niklas Carlsson, förbundsdirektör Svenska Skidförbundet.

Läs mer på: www.skidor.com/snokonvent

Johanna S:t Clair Renard, telefon 070-970 36 53
Vice förbundsdirektör, Svenska Skidförbundet.
E-post johanna.renard@skidor.com