Äntligen världscuppremiär för de nya OS-hoppen

På måndag är det dags: världscuppremiär för nya OS-grenen skicross i St. Johann, Österrike.
– Laget har tränat mer än någonsin, vi är så förberedda vi någonsin kan vara, säger förbundskapten Peter Lind.

Hösten och väntan på premiären har varit lång. De svenska skicrosslandslaget har haft mycket tid på sig för förberedelser.
– Vi har väntat jättelänge känns det som. Nu vill vi verkligen komma igång, vi är riktigt redo. Det har sett väldigt bra ut på träningslägren under hösten, säger förbundskapten Peter Lind.

Lars Lewén, Bromma, vann fjolårets tre sista världscuptävlingar och slutade på en andraplats i den totala världscupen. Lars räknas som ett av de största svenska medaljhoppen inför OS i Vancouver 2010.
– Lars har verkligen gått framåt på träningen rent tekniskt i höst. Han verkar glad och tillfreds, vi vill se honom som nummer ett i år, säger Peter Lind.

Tävlingen i St. Johann är även premiär för den nya tränarduon med Peter Lind, Åre, som förbundskapten och Magnus Oja, Sandviken, som assisterande dito.
- Vi har högt ställda förväntningar inför säsongen. Jag vet att åkarna har det i sig. Jag vill ha tre killar på stabil topp-tio i världscupen. Vi hoppas på att Magdalena Iljans ska ta sig tillbaka dit hon brukar vara plus att vi får en till tjej på topp-tio. I VM siktar vi på medalj på både dam- och herrsidan. Vi skjuter för att vinst och ser hur långt det räcker, säger Peter Lind.

Efter premiären i St. Johann följer ytterligare två världscupptävlingar 10-11 januari i Les Contamines, Frankrike, och 13-14 januari i Flaine också Frankrike. Därefter flyger A-laget över Atlanten och fortsätter tävlandet där innan säsongens höjdpunkt efter VM, världscuptävlingen på hemmaplan i Branäs körs den 23-24 februari.
- Det är vinst för oss som räknas i Branäs, inget snack om saken, säger Peter Lind.

Följande åkare kör de tre första världscuptävlingarna i Europa:
Herrar:
Lars Lewén, IFK Borlänge Alpina
Tommy Eliasson, Storklintens Alpina
Eric Iljans, Nora
Ted Josefsson, Mullsjö Alpina
Michael Forslund, IFK Mora alpina
Niklas Andersson, Kristinehamn

Damer:
Magdalena Iljans, Nora
Anna Holmlund, Sundsvalls Slk (kör i Les Contamines och Flaine)
Boel Svärd, Åre Slk