Åre arrangerar alpina junior-VM 2017

Under onsdagens FIS council möte i Vail, USA togs beslutet att Åre blir den ort som får arrangera alpina junior-VM 2017.

Junior-VM arrangeras varje år och innehåller tävlingar i alla alpina grenar: störtlopp, super-G, kombination, teamevent, storslalom och slalom. Drygt 350 aktiva som representerar från mer än 50 olika nationer kommer att göra upp om medaljerna. Segraren i varje gren får inte bara med sig en guldmedalj hem utan även en biljett direkt till världscupfinalen samma år.

- Det känns jättekul och inspirerande att vi satsar på framtidens skidåkare. Att vi får arrangera alpina junior-VM passar även bra ihop med vår kandidatur för Åre 2019, säger Niklas Carlsson, VD Åre 2019 AB och förbundsdirektör Svenska Skidförbundet.

För många av de yngre åkarna är junior-VM årets höjdpunkt. Det är 30 år sedan Sverige arrangerade ett junior-VM senaste, då 1987, i Sälen.

Junior-VM 2017 kommer således att ingå i de event som arrangeras av Åre 2019 AB och som börjar med den alpina världscupen i Hammarbybacken 2 februari 2016, för att 2017 bli junior-VM för att avslutas med den alpina världscupfinalen 2018 innan det är dags för alpina VM 2019.

Kontaktperson:

Niklas Carlsson +46 70 370 0138