Åres VM-delegation till Gangwon för beslut kring alpina VM 2017

Den 29 maj 2012 presenterar Åres VM-delegation sina slutgiltiga VM-planer inför FIS inspektionsgrupp och övriga åhörare. Presentationen hålls under FIS, Internationella Skidförbundets vårkongress i Sydkorea.

Där är Åre tillsammans med övriga potentiella VM-kandidater under granskning av FIS utsedda inspektionsgrupp. De fem representanterna från Åre får under tio minuter sammanfatta det tidigare arbetet med såväl ”Questionnairet” som inlämnades den 1 sept 2011 samt övrigt kandidaturarbete. Övriga kandidater för ett alpint VM 2017 är Cortina d’Ampezzo, Italien och St Moritz, Schweiz.

De 16 representanter som kommer att rösta under torsdag den 31 maj gör det under sluten omröstning och resultatet presenteras under torsdag kväll vid hotell High 1 Resort, Kangwonland.
– Vårkongressen i Gangwonprovinsen, Sydkorea är den 48:e FIS-kongressen där samtliga världscupsarrangörer och kommittéer inom skid- och snowboardåkning finns på plats. Det är också här VM-beslutet avgörs efter en vecka med utställningar, presentationer, möten och avslutningsvis en 10 minuters lång övertygande presentation från delar av organisationen. Vårt främsta trumfkort kommer att vara vår kärlek till sporten och på det sätt presentationen kommer att genomföras, vilket blir allt annat än traditionell, säger Niklas Carlsson, förbundsdirektör vid Svenska Skidförbundet.

För ytterligare information kontakta:

Niklas Carlsson, förbundsdirektör Svenska Skidförbundet + 46-(0)70 – 370 01 38