Dags för ett nytt kapitel för Lindell Vikarby

Efter de senaste två fantastiska säsongerna med VM-medalj och fem pallplatser i Världscupen är det dags för 31-åriga Jessica Lindell Vikarby att avsluta sin alpina tävlingskarriär.

Huddingetjejen som gjorde sin världscupdebut i Sölden 2002, har sedan dess hunnit med 228 starter i Världscupen i alla fem discipliner. Till det har Jessica deltagit i tre Olympiska spel och har 18 starter på de alpina VM mellan åren 2003 och 2015. Till meritlistan kan läggas åtta pallplatser i Världscupen, med segrar både i super-G och storslalom, både VM-brons och JVM-guld i storslalom och inte mindre än 16 SM guld.

De senaste två säsongerna har varit karriärens bästa. 2013-2014 slutade Jessica tvåa i storslalomcupen och tog fem av sina pallplatser. Och det var i vinter, säsongen 2014-2015 som hon tog den där efterlängtade mästerskapsmedaljen med sin tredjeplats i storslalom på alpina VM i Vail. – Jag känner att jag nått mina mål, dels med VM-medaljen i vintras och säsongen innan där jag var tvåa i storslalomcupen, det är bra tajming att säga hej då till sporten som aktiv, säger Jessica Lindell Vikarby.

– Det har varit en fantastisk resa och jag är stol över det jag har presterat både i backen och utanför. Jag kommer att sakna själva tävlingsmomentet och att få resa runt i världen med min andra familj. Jag vill passa på att tacka alla som stöttat och supportat mig under årens lopp – familj, vänner, supportar och sponsorer. Nu ska jag ta mig tid att återhämta kroppen och få riktig semester samt tänka igenom vad jag ska ta mig an för nya utmaningar och spännande uppdrag i framtiden, fortsätter Jessica.

Det är en omtyckt tjej och atlet, både i det svenska laget och på världscupcirkusen som lägger fartdräkten i garderoben. Det är inte för inte som hon sitter som ordförande i Athletes Commission i Internationella Skidförbundet, en post där hon för åkarnas talan. – Jag har följt Jessica sen hon var 15 år och hon är en förebild för våra yngre åkare, en tjej som alltid kör fair play och gläds med andra. De senaste två åren har hon även gjort ett väldigt bra jobb internationellt mot FIS, säger förbundsdirektör Niklas Carlsson.

– Självklart kommer vi sakna Jessica i vårt lag, vi önskar henne all lycka till med vad utmaningar hon tar för sig, säger sportchef Anders Sundqvist.

Kontakt:
För kontakt med Jessica – ring Ulrika Svensson, 070 681 2005