Dags för snowboard-VM i Kina

Just nu är stora delar av världseliten i snowboard på väg till Yabuli i Kina för att kämpa om medaljerna och äran i världsmästerskapet som arrangeras av World Snowboard Federation och Ticket To Ride. Tävlingarna avgörs 9–16 mars, bland deltagarna finns Sven Thorgren, Niklas Mattson, Måns Hedberg och Ludvig Billtoft.

VM-tävlingarna genomförs i disciplinerna slopestyle, halfpipe och för första gången även i Big Air (med en imponerande prischeck på 500 000 US$).

– Det är ett naturligt steg att Big Air finns med på schemat denna gång då det kommer vara en olympisk disciplin i PyeongChang 2018. För vår del ökar chanserna till medalj då våra åkare har stora förutsättningar i såväl Big Air som i slopestyle, säger sportchef Olle Danielsson.

Det finns stora förhoppningar att våra mest framgångsrika åkare denna säsong, Sven Thorgren och Niklas Mattson, kan slå till med något stort under VM. Sven kommer till VM som nyligen krönt Champion av den prestigefulla Air+Style-touren, något som har gett ett extra energitillskott.

– Känner mig riktigt peppad! Sista stora tävlingen denna säsong så jag kommer ge allt jag har. Ska bli kul och spännande att tävla här i Kina, säger Sven.

Niklas Mattson och Måns Hedberg deltog i X-Games som gick av stapeln i Oslo bara för en dryg vecka sedan. Båda två kvalade in till finalen, med Måns som kval-trea. En riktig bedrift med tanke på att han precis kommit tillbaka från två och en halv månads uppehåll på grund av skada. I finalen var de snubblande nära att få till riktiga fullträffar, men vi håller tummarna för att de plockar fram dessa under VM istället.

Med på VM-äventyret i Kina finns även unge Ludvig Billtoft som endast kommer tävla i slopestyle. Ludvig körde US Open i Vail förra veckan. Det blev kanske ingen större framgång där, men han fick med sig en hel drös värdefulla erfarenheter som han nu tar sig, då det är samma startfält i Yabuli.

Tävlingsplatsen Yabuli är Kinas största och mest kända vintersportort. Det blir onekligen spännande att se hur tävlingarna genomförs med tanke på vinter-OS 2022 som går i Peking. Snowboard-VM 2016 blir ett av de första mästerskapen på snö som någonsin arrangerats i Kina.

Program 9–16 mars, Yabuli

Datum På schemat
9 mars Träning och öppningsceremoni
10 mars Kval halfpipe och slopestyle