Fira World Snow Day den 17 januari

Den 17 januari är det åter dags att fira den internationella världssnödagen, World Snow Day, både i Sverige och stora delar av världen. Fira snödagen genom olika sätt att upptäcka och uppleva snö. I år bjuder Svenska Skidförbundet på familjefest i SkiStars anläggning Hammarbybacken i Stockholm.

Den internationella snödagen World Snow Day firas över stora delar av världen just den 17 januari. Fira dagen du med genom att glida på snö, rulla dig i snö eller varför inte ta en promenad i snöig terräng. Massor av aktiviteter sker hos skid- och snowboardföreningar runt om i Sverige, håll utkik lokalpressen för information om roliga snöaktiviteter just där du befinner dig.

Svenska Skidförbundets stora firande sker i år i Hammarbybacken i Stockholm där snöfesten är öppen för alla, ung som gammal, den 17 januari kl 10–15.

Under dagen kommer det bjudas på massor av roliga snöaktiviteter och möjlighet att testa några av Svenska Skidförbundets grenar. Dagen till ära bjuder SkiStar dessutom alla under 15 år på gratis SkiPass.

Upptäck många olika sätt att glida på snö exempelvis:

• pröva parallellslalom
  • testa startgrindarna i skicross
  • åk snowboard och freeskiing i snöparken
  • pröva snöskor
  • delta i Barnens Vasalopp
  • och mycket, mycket mer

På plats finns även den alpina stjärnan Sara Hector, skidklubben SKL United som jobbar med ett integrationsprojekt i Stockholm och barnens stora favorit Valle. För att förgylla dagen ytterligare för alla besökare kommer det även finnas olika tävlingar där det går att vinna riktigt fina priser.

Oavsett var i världen du befinner dig, passa på att fira snöglädje under World Snow Day den 17 januari!

Fakta World Snow Day
World Snow Day är ett årligen återkommande internationellt evenemang. Dagen är en del av FIS, Internationella Skidförbundets, kampanj att ge så många som barn som möjligt chansen att uppleva glädjen med snö. Projektet syftar till att uppmuntra de nationella förbunden att främja snösporten i det egna landet.

För mer information kontakta:
Charlotta Bürger Bäckström
Svenska Skidförbundet
E-post: charlotta.burger@skidor.com
Telefon: 070-372 00 41

Bifogade bilder får användas i redaktionell text. Ange fotograf enligt filnamn i respektive bild.