Fler världscuptävlingar till Falun

Det är nu upp till FIS Council, den högsta instansen inom det Internationella Skidförbundet, att ta det slutgiltiga beslutet om kommande års tävlingsprogram. Men enligt Niklas Carlsson, förbundsdirektör på Svenska Skidförbundet, kommer förslaget med stor sannolikhet att gå igenom.
- FIS Council går sällan emot förslag från grenkommittéerna och därför kan vi räkna med världscuptävlingar i backhoppning och nordisk kombination i Falun de kommande åren, säger Niklas Carlsson.

Den 18 februari 2015 invigs skid-VM i Falun och då ska organisationen vara på plats och redo att arrangera tävlingar i världsklass.
- Vi är tacksamma för att Svenska Skidförbundet har drivit igenom önskemålet om att arrangera fler tävlingar i Falun. Det ger oss inom VM-organisationen viktiga tillfällen att utbilda och testa vår organisation för att vara så väl förberedda som möjligt när det väl är dags att arrangera VM 2015, säger Sven von Holst, ansvarig för VM-arbetet.

Det är emellertid inte bara arrangören som drar nytta av att fler världscuptävlingar arrangeras i Falun. Tävlingarna är viktiga även för att SVT:s organisation ska få tillfälle att testa TV-produktionen och inte minst för de aktiva.
- Ingen hoppbacke är den andra lik. Därför är det viktigt att de som ska tävla i backarna får möjlighet att göra det i god tid före ett VM, säger Gunilla Back, grenchef för backhoppning på Svenska Skidförbundet.

Avslutningsvis hjälper världscuptävlingarna också till att synliggöra Faluns VM-resa för allmänheten.
- Tävlingarna blir en upplevelse för publiken. De får ett smakprov på vad som är att vänta 2015 och tävlingarna ger dem möjlighet att följa resan mot VM i Falun 2015, säger Sven von Holst.

Under vår, sommar och höst 2012 renoveras hoppbackarna på Lugnet. De första tävlingarna i de nyrenoverade backarna kommer troligtvis att ske i samband med SM-veckan i Falun i månadsskiftet januari/februari 2013. Världscuptävlingar i längdskidåkning fanns med bland Faluns världscuptävlingar sedan tidigare.

Internationella tävlingar i Falun 2013-2015:

Världscup-final längdskidor 22-24 mars
Världscup-final Nordisk Kombination 22-23 mars
Världscup-final backhoppning damer 23-24 mars

7 mars: Världscup backhoppning herrar
14-16 mars: Världscup-final längdskidor
15 mars: Världscup-final backhoppning damer
14-16 mars: Världscup Nordisk Kombination

18 februari – 1 mars: Skid-VM

Kontaktperson: Gunilla Back, grenchef för backhoppning och nordisk kombination, Svenska Skidförbundet. tel. 070-372 20 50, gunilla.back@skidor.com