Freestyletränare väljer Sverige – satsning mot 2014

Efter en fantastisk säsong för svensk freestyle fortsätter kanadensaren Jean-Paul Richard som förbundskapten för det blågula puckellandslaget. Dessutom lanseras projekt 2014, en satsning mot OS i Sotji.
– Kvalitén och potentialen på åkarna som finns här gjorde att jag bestämde mig för att fortsätta jobba med Sverige, säger ”JP”.

Det var delvis ett juniorläger i Åre som avgjorde för kanadensaren.
– Det var ett svårt beslut eftersom Kanada gav mig ett erbjudande att bli tränare där. Jag funderade i ett par dagar och bestämde mig sedan för Sverige.  Framför allt för att det finns så många unga, lovande talanger här vilket verkligen visade sig på juniorlägret i Åre, säger JP.
Med en lyckad säsong i bagaget där Jesper Björnlund tog hem tre världscupsegrar och slutade åtta i OS finns mycket spännande att se fram emot för svensk freestyle. Projekt 2014 är en satsning som Svenska Skidförbundet gör tillsammans med SOK. Redan i fjol började JP tänka i dessa banor och nu får han chansen att förverkliga sina idéer.
– Det ska bli riktigt kul att genomföra det här. Vi har haft mycket bra diskussioner med SSF och SOK och jag är jättenöjd med upplägget. Vid OS i vintras hade vi bara två åkare med. Inför Sotji måste vi börja bygga redan nu, säger JP.
Just nu byggs strukturen kring projektet upp. Med tanke på åkarnas unga ålder kommer samarbetet med skidgymnasierna att vara en viktig del.
– Vi kommer att träna mycket hårt de kommande tre åren. För att kvala till OS måste man vara topp-30 i världscupen och till Sotji 2014 hoppas jag att vi får med fyra herrar och två damer, säger JP.
I sommar kommer det svenska puckellandslaget främst att tränas av Tomas Carlqvist, assisterande head coach då JP precis blivit pappa för första gången hemma i Kanada. I slutet av juli är han tillbaka i Sverige och då väntar vattenhoppsläger. I augusti går åkarna på snö igen.
– Vi är jätteglada att JP väljer att fortsätta med oss. Jag tycker det är ett kvitto på kvalitén och potentialen hos svensk freestyle när JP väljer Sverige före Kanada som är en av de världsledande nationerna när det gäller den här sporten, säger Jenny Eidolf, sportchef vid Svenska Skidförbundet.
Nästa vinter väntar VM i Deer Valley i februari vilket tillsammans med världscupen är det stora målet för det svenska freestylelandslaget. Chanserna till medaljer och pallplatser är mer än goda.

Svenska freestylelaget 2010/2011:

Jesper Björnlund, Åre SLK