Glada, pigga svenskar på För-VM

Oslo, Holmenkollen, För-VM. Det svenska längdlandslaget har definitivt inga problem att mobilisera energi inför helgens världscuptävlingar i Norge. - Vi surfar vidare på vår framgångsvåg med hjälp av allt vi fått uppleva när vi kom hem från OS. Stödet från svenska folket är fantastiskt, säger förbundskaptenerna Joakim Abrahamsson och Magnus Ingesson.

Stämningen är på topp när medaljhjältarna från Vancouver hoppar ut ur transportbussen vid 2011 års VM-arena. Holmenkollen är rustat för ett par miljarder kronor. Och det svenska laget lyser ikapp med solen när de gör entré på den norska nationalarenan. - Härligt, utbrister Marcus Hellner! Jag har aldrig känt sånt här sug efter att få tävla den här tidpunkten på året. Det spritter faktiskt i benen. Anders Södergren, som vunnit två gånger i Holmenkollen (2006 och 2008) fyller på: - Hårda, tuffa banor! Jag älskar Holmenkollen! Här sållas agnarna från vetet. Jag ska sälja mig dyrt i Nordmarka-terrängen. Femmilen här är min absoluta favorittävling. Uttalanden som är örongodis för förbundskaptenerna Joakim Abrahamsson (herrar) och Magnus Ingesson (damer). - Laget brinner av tävlingsglädje och det har vi mycket svenska folket att tacka för. När vi kom hem från Vancouver har vi mött en värme och kärlek för vårt landslag som är obeskrivlig. Alla uppvaktningar och gratulationer har gett oss kraft och styrka att kriga vidare till världscupavslutningen i Falun. Joakim och Magnus, samt herrsprinttränaren Arild Monsen, vill på lagets och åkarnas vägnar framföra ett stort tack till svenska folket för all uppskattning de visat laget efter hemkomsten från OS. Det svenska laget har nu fullt fokus på att leverera resultat både på kort och lång sikt. Vid För-VM i Oslo bor laget på Toppidrettssentret på Songsvann, en modern anläggning där norsk toppidrott utvecklas. - Vi är här och ”bor in oss” inför det som komma skall i februari 2011, säger förbundskaptenerna och framhåller vikten av noggranna förberedelser. - Vi rekognoserar det mesta som har med VM att göra, inte minst de nya banornas profiler. Nu får vi en genomkörare på dem. Vi tar även med oss fakta om banorna som vi sedan kan använda under barmarksperioden för att preparera oss för såväl helhet som olika avsnitt på banan. För-VM inleds med 30 km (f) masstart för kvinnor. Charlotte Kalla och Anna Haag är förstås de största svenskhoppen: - Jag har goda minnen härifrån. För två år sedan kom jag tvåa på tremilen i Holmenkollen och jag glädjer mig att få skejta ett nytt tufft lopp på den här banan, säger Charlotte Kalla med ett brett leende. - Jag tycker också det ska bli roligt, det brukar vara fin stämning längs spåret och det inspirerar givetvis när man ska attackera alla dessa backar, säger Anna Haag. Norska nationalikonen Marit Björgen, polskan Justyna Kowalczyk och finskan Aino-Kaisa Saarinen blir de svåraste motståndarna för svenskorna. Herrarnas femmil kan även den bli högintressant ur svensk synpunkt. Anders Södergren, Marcus Hellner och Johan Olsson är samtliga i bra form: - Grabbarna är tända inför uppgiften, inte minst mentalt. Offensiva sinnen är nödvändigt om man ska orka hålla tryck i fem mil i den här terrängen. Det väntas tungt före, stenhård konkurrens och mycket hårda banor, så det blir ett kraftprov för både damerna och herrarna, säger Joakim Abrahamsson. Det kommer att bli en garanterad skidfest på Holmenkollen när den nya nationalarenan invigs, med tiotusentals åskådare ute längs banan. På söndag avgörs sprinttävlingarna i För-VM med bland annat Emil Jönsson på startlinjen. I svensklägret är alla friska och fräscha, utom Daniel Richardsson som tyvärr insjuknade natten till fredag och tvingades kasta in handduken. Det svenska lagen blir: Damer 30 km (f) masstart: Charlotte Kalla, IFK Tärendö, Anna Haag, IFK Mora SK, Emma Wikén, Åsarna IK, Hanna Brodin, Falun-Borlänge SK, Mia Eriksson, IFK Tärendö, Eva Svensson, IFK Mora SK. Herrar 50 km (f) masstart: Anders Södergren, Östersunds SK, Marcus Hellner, Gellivare Skidallians, Johan Olsson, Åsarna IK, Jens Eriksson, Dala-Floda IF. Kontaktpersoner: Joakim Abrahamsson, förbundskapten herrar, 070/372 10 03, Magnus Ingesson, förbundskapten damer, 070/548 71 69, Arild Monsen, herrsprinttränare, +47 41264139, Torbjörn Nordvall, pressansvarig längdlandslaget, 070/303 44 19.