H.K.H. Prins Daniel upplever snöglädje med Alla på Snö

På torsdag den 15 januari är 100 fjärdeklassare i Stockholm inbjudna till Hammarbybacken för att få möjlighet att uppleva en dag med snöglädje. På plats kommer det även finnas en speciell gäst – H.K.H. Prins Daniel.

Svenska Skidförbundet driver sedan fyra år tillbaka det rikstäckande projektet Alla på snö där fjärdeklassare inbjuds till en Alla på snö-dag där de under olika former får pröva att glida på snö.

– Det är viktigt att våra barn aktiverar sig mer på fritiden. Genom Alla på Snö vill vi ge alla fjärdeklassare – oavsett samhällsklass och bakgrund – en möjliget att uppleva och utforska allt det roliga, inspirerande och häftiga med snö, berättar Charlotta Bürger Bäckström, projektledare för Alla på snö på Svenska Skidförbundet.

Alla på snö kommer under 2015 att aktivera cirka 15 000 barn fördelat på 25 kommuner från Kiruna i norr till Halmstad i söder. Sedan projektets start år 2009 har totalt cirka 49 500 barn fått möjlighet att uppleva en Alla på snö-dag.

Och på torsdag är det alltså dags för Stockholms fjärdeklassare att samlas i Hammarbybacken för en dos snöglädje.

En speciellt inbjuden gäst är prins Daniel som är på plats för att uppleva hur en Alla på snö-dag går till.

– Det är glädjande och hedrande för oss att prins Daniel är intresserad av Alla på snö. Prinsen har ju ett genuint intresse av både hälsa, natur och idrottande och Alla på snö inbegriper allt detta. Besöket bidrar också till att öka uppmärksamheten kring frågan om barns fritidsaktiviteter vilket står oss varmt om hjärtat, säger Charlotta Bürger Bäckström.

Fakta Alla på snö
Alla på snö är ett riksomfattande projekt som drivs av Svenska Skidförbundet i samarbete med Friluftsfrämjandet och Svenska Skidrådet. Under en Alla på snö-dag får barn i årskurs fyra kostnadsfri tillgång till utrustning, snöanläggning och vägledning för att kunna utforska snöglädje under skoltid. Allt sker under trygga och lekfulla former, utifrån varje barns egna önskningar och med stöd av lärare och ledare som utbildats i att leda och coacha på snö.

Läs mer på
www.allapasno.nu