Hellner inte redo för tremilen i Davos

Marcus Hellner kommer inte till start i lördagens världscuplopp över 30 km fri stil i schweiziska Davos.
– Marcus tränar och är igång, men vi gör tillsammans bedömningen att han inte är redo att köra en tuff tremil på 1500 meters höjd, säger förbundskaptenen Rikard Grip.

Det har varit en minst sagt jobbig säsongsupptakt för Marcus Hellner som inte tävlat sedan Vinterpremiären hemma i Gällivare 22-23 november.
Sviktande form och därefter en förkylning har gjort att Marcus tvingats tacka nej till världscuptävlingarna i Ruka och Lillehammer.
Nu blir det inget Davos heller.
Beslutet att inte tävla här är det bästa ur ett långsiktigt perspektiv. Vi tror och hoppas att Marcus ska kunna prestera på topp i Tour de Ski. För att han ska kunna göra det har vi inte råd att ta några risker. Vi får ta en dag i sänder och låta Marcus jobba på hemma i Gällivare, säger Rikard Grip som inte tagit något beslut angående Marcus eventuella medverkan i nästa helgs världscuptävlingar i italienska Toblach där sprint (f) och 15 km (k) står på programmet.
Vi stämmer av läget kontinuerligt. Det viktigaste nu är att Marcus är kvitt sin förkylning och är i bra träning. Sedan får vi se när han är redo för världscuptävlingar.

Vad beträffar Stina Nilsson och Calle Halfvarsson, som också varit förkylda, så anländer de till Schweiz på fredag kväll.
Stina och Calle kör söndagens sprint i fri stil i Davos, säger Rikard Grip.

Frågor om detta ämne kan besvaras av:
Rikard Grip, förbundskapten Svenska Skidförbundet, 070-372 14 05

Svenska Skidförbundet