Höök och Uusitalo tränare för junior- och U-lag

Nu är det klart vilka som blir tränare för juniorlandslaget och utvecklingslaget i längdskidor nästa säsong.
– Det är med glädje vi kan meddela att Martina Höök stannar kvar som ansvarig för juniorlandslaget och att Fredrik Uusitalo kliver in som ansvarig för utvecklingslaget, berättar Rikard Grip, förbundskapten för längdlandslagen på Svenska Skidförbundet.

För ett år sedan fick Martina Höök, från Meselefors i södra Lappland, ansvaret att leda juniorlandslaget. Tre JVM-medaljer i rumänska Rasnov vittnar om att hon utförde jobbet mycket bra. Nu får Martina fortsatt förtroende och hon är klar över vad som är viktigt för laget.
– En nyckel till framgång är ett positivt klimat i gruppen. Det har vi idag och det vill vi behålla. Det är också viktigt att få till bra läger som stimulerar åkarna att träna mycket. Samtidigt vill jag få in utbildningsbitar, så som träningslära och kost, för att ge åkarna förutsättning att ta nästa steg i sin utveckling, berättar Martina.

Som ung satsade Martina på både längdskidor och skidskytte. Det gick bra, men de stora framgångarna kom när hon började med multisport där hon vann VM-medaljer både 2006 och 2009.

På meritlistan står även sex år som testledare och adjunkt vid Nationellt Vintersportcentrum, i Östersund. Den välutbildade norrländskan har dessutom en idrottspedagogisk examen med inriktning mot idrottsmedicin och fysiologi, ledarskap och coachning, samt en masterexamen i extremfysiologi.
– Martina har en hög och bred kompetens och har gjort ett bra jobb tillsammans med juniorerna under det år hon har varit verksam i laget, berömmer Rikard Grip.

Fredrik Uusitalo kommer ursprungligen från Muodoslombolo, 110 kilometer norr om Pajala. Han har själv haft en karriär som aktiv skidåkare. 2003 kom han fyra i JVM:s sprinttävling och 2007 var han nia i U23-VM:s sprinttävling och fyra i SM-sprinten. Efter att ha tränat paralympiclandslaget i längdskidor och skidskytte i tre år fick han en tjänst som tränare på Mittuniversitetet i Östersund.

Fredriks stora kompetens och erfarenhet låg till grund för erbjudandet om att bli tränare för utvecklingslaget. En annan viktig faktor var hans placering i Östersund.
– Vi har en plan att stärka de miljöer där många elitåkare bor. Det handlar främst om Östersund och Falun. Rekryteringen av Fredrik, som ju bor i Östersund, är ett första steg i den riktningen, berättar Rikard.

Placeringsorten är också anledningen till att Tobias Långberg inte blir kvar som tränare för utvecklingslaget.
– Tobias har under sina tre år som ansvarig för U-laget gjort ett mycket bra jobb. Han har lett laget mot stora framgångar i samband med U23-VM och övriga tävlingar i vinter. Men som ett led i vår strävan att stärka de miljöer där vi har många åkare fick vi se oss om efter en annan lösning då det inte var möjligt för Tobias flytta till Östersund. Fredrik Uusitalo är en person med stor energi och kunskap. En ung och lovande tränare som kommer vara en tillgång i vårt arbete, berättar Rikard.

Fredrik själv känner sig redo att kavla upp ärmarna i det nya uppdraget.
– Det är smickrande att ha blivit erbjuden det här tränarjobbet. Uppgiften för utvecklingsåkarna är att ständigt kämpa om en plats i landslaget, förklarar Fredrik, som precis som Martina ser det som väldigt viktigt med bra harmoni och träningskultur i laget:
– Jag vill att åkarna ska tycka att det är kul att åka iväg på läger och träna tillsammans. Jag ser också fram emot att träna i en miljö tillsammans med Martina och tränarna i A-landslaget.

Säsongens största mål är naturligtvis JVM och U23-VM i amerikanska Lake Placid, som blir en utmaning med tanke på den höga höjden på 1 800 meter över havet. Men vid sidan av VM går det en rad andra viktiga tävlingar.
– Det ska bli spännande med Skandinaviska cupen och inte minst de två världscuptävlingarna på hemmaplan, i Ulricehamn och Falun. Där får Sverige ha med nationella åkare i tävlingen utöver landslagsåkarna, säger Fredrik.

Men först väntar en flera månader lång träningsperiod då bland annat två elitläger ska genomföras på hemmaplan.
– Elitlägren är till för våra juniorer, men är även öppna för dem som inte blev uttagna till juniorlandslaget, berättar Martina Höök.

Frågor om detta ämne kan besvaras av:
Rikard Grip, förbundskapten längd, Svenska Skidförbundet, rikard.grip@skidor.com, 070-372 14 05

Svenska Skidförbundet
Riksskidstadion, Lugentv. 16, 791 31 Falun