Jesper Tjäder sensationell tvåa på Nya Zeeland

Svenske Jesper Tjäder, 18 år från Östersund, tog sensationellt andraplatsen, när slopestyle-finalen i NZ Open avgjordes idag. Jesper går på skidgymnasiet i Kiruna och det här var hans första stora tävling mot världseliten. Slopestyle blir OS-gren 2014 och resan till NZ är den första med det nybildade svenska landslaget.

Första landslaget i slopestyle
Sveriges första A-landslag i slopestyle är; Jacob Wester, 25 år, Täby, Henrik Harlaut, 21 år, Åre, Emma Dahlström, 20 år, Torsby och Jesper Tjäder, 18 år, Östersund. I en av världens bästa parker, Snow Park på Nya Zeeland, förbereder de sig inför grenen slopestyles första säsong under Svenska Skidförbundets vingar. Det nya landslaget (utom Jacob Wester) är samlat. Säsongen fokuseras på världscup och VM med syfte att ta poäng så man hamnar högt på världsrankingen och därmed kvalificerar sig för OS. Förbundet har även anställt en teamchef, Patric Nyberg, som har hand om träning på läger och coachning på de stora tävlingarna.
– De bästa åkarna från hela världen pushar nivån på åkningen här nere. Vi har galet roligt och känner ett enormt värde i att utvecklas tillsammans under den första kvalsäsongen mot OS i Sochi. Att sen Jesper kliver fram och åker så sjukt bra är bara helt fantastiskt, säger Patric Nyberg, teamchef för landslaget.

Skidförbundet satsar på slopestyle
Sedan årsskiftet satsar Svenska Skidförbundet på slopestyle. Tanken på en mer seriös idrottslig satsning på parkskidåkning har funnits länge men först då slopestyle och halfpipe kom med som OS-grenar till Sochi 2014 blev det verklighet.
– Slopestyle kommer att bli stort. I Sverige har vi alla förutsättningar. Det finns redan tusentals utövare, det finns bra parker och nu är det en OS-gren också. Bland media och sponsorer växer intresset vilket vi redan känner av. Fler skidåkare kommer satsa på det här. Det är bara att titta i fjällen. Jag kan inte tänka mig någon annan sport i Sverige just nu som har en ljusare framtid, säger Anders Norin sportchef för slopestyle på skidförbundet.

OM SLOPESTYLE Slopestyle går ut på att påvisa teknisk färdighet, variation och uttryck i en konstruerad bana med hopp och rails. Banorna är varierande men standardiserat kan man säga att de består av tre hopp och tre rails. Ett åk brukar ta en knapp minut och bedöms av ett antal domare som alla bedömer åken utefter kriterierna utförande, svårighetsgrad, luftfärd, variation, kombinationer, progression och risktagande.

Presskontakt: Anders Norin, anders.norin@skidor.com, 070-559 31 01, OBS! Bilder finns.

Följ Svensk slopestyle på: www.facebook.com/slopestyleswe

Läs mer om Skidförbundets verksamhet på: www.skidor.com/slopestyle