Kalle Anka Cup blir ICA cup

Under 37 år har tusentals ungdomar över hela Sverige deltagit i längdtävlingen Kalle Anka Cup. Nu tar ett av nordens ledande detaljhandelsföretag ICA Sverige AB över stafettpinnen och för traditionen vidare under namnet ICA cup.

Det är en lång tradition. Varje år sedan 1976 samlas ungdomar, i 13–14-årsåldern, för att umgås och tävla om titeln Sveriges bästa skiddistrikt. De senaste åren har cirka 300 ungdomar från 20 olika skiddistrikt samlats i februari varje år under den alltid lika uppskattade riksfinalhelgen.

Nu bärs traditionen vidare av ICA som går in som ny huvudsponsor för Skidförbundets längdungdomstävling.

– För ICA känns det självklart att bredda vår barn- och ungdomssatsning genom att gå in som huvud- och titelsponsor till ICA cup.  Vårt främsta fokus är barns hälsa och välbefinnande och ICA cup kommer vara en bra kanal för att få fler unga att röra på sig och äta rätt, säger Sofia Olsson, sponsringschef ICA Sverige AB.

Svenska Skidförbundet är naturligtvis mycket positiva över att ICA utökar sin satsning på svensk längdåkning.

– Det känns fantastiskt bra att få in en så stark partner som ICA att hjälpa oss utveckla och föra denna traditionsstarka tävling vidare, säger Johan Sares, längdchef Svenska Skidförbundet.

Årets riksfinal i ICA cup går i Ulricehamn den 13–16 februari.

– Vi vill rikta ett stort tack till Egmont för att de har stöttat svenska längd-ungdomar under så många år och ser nu fram emot ett fördjupat samarbete kring barn- och ungdomskidåkning tillsammans med ICA, avslutar längdchef Johan Sares.

Historik

Den första Kalle Anka Cup-längdtävlingen genomfördes redan 1976. De första 20 åren genomfördes tävlingarna i Rättvik, därefter har cupen arrangerats av olika orter.

Tävlingen är indelad i två steg. Först sker en individuell kvalificering i respektive distrikt. Varje distrikt har sina egna regler för kvalificering till riksfinalen. De som kvalificerat sig representerar sedan sitt distrikt en stor riksfinal.

Riksfinalen ska inte bara vara en tävling utan även vara en positiv upplevelse för alla deltagare – åkare som ledare – och gå i spetsen för nytänkande när det gäller arrangemangsutveckling för ungdomstävlingar i övriga skid-Sverige.

För mer information om ICA cup, kontakta
Jenny Limby
Svenska Skidförbundet.