Längdkaptener vill se resultat

Med sex veckor kvar till VM i tjeckiska Liberec ställer förbundskaptenerna Joakim Abrahamsson och Magnus Ingesson tuffare krav på åkarna:
- Resultaten i helgens Intersport Cup i Östersund blir mycket viktiga för de som aspirerar på en plats i VM-truppen.

På programmet i Östersund står dubbel jaktstart för herrar (15+15 km) och damer (7,5+7,5 km) på lördag, samt sprinttävlingar i klassisk stil på söndag.
De flesta landslagsaktuella åkarna blir med i den jämtländska skidklassikern.
VM-truppen spikas och offentliggörs i samband med SM i Sundsvall 29/1-1/2. Innan dess är det inte många tillfällen att visa vad man går för:
- Vi har helgens tävlingar i Östersund, världscuptävlingarna i estländska Otepää 24-25/1 och SM veckan därpå att ta del av innan vi går till beslut. Sedan är det VM-uppladdning i de italienska alperna som gäller. För de som åker bra, men inte kommer med till VM väntar Skandinaviska Cupen i Riga, Lettland, 5-8/2, säger Joakim Abrahamsson och Magnus Ingesson.
Det betyder alltså att Östersunds-tävlingarna i helgen är av stor vikt. Bra lopp där kan ge plats i truppen till världscupen i Otepää och ökad chans att komma med till VM.
Förbundskaptenerna vill framför allt se bra resultat av de som inte riktigt gjort det ännu och som siktar på VM. Östersund är tillsammans med SM-tävlingarna de enda stora nationella kraftmätningarna som återstår innan VM.
Storleken på VM-truppen är inte fastställd.
- Det blir mellan 15-18 åkare som tas ut, plus någon reserv på hemmaplan. Då är både sprintåkare och traditionella åkare inräknade. Vi har bilden ganska klar för oss, men en handfull tänkta platser finns det frågetecken bakom. Dörren står öppen för alla som visar bra form och kan leverera internationellt gångbara resultat fram till 1 februari då VM-truppen presenteras, avslutar Joakim Abrahamsson och Magnus Ingesson.

Kontaktpersoner: Joakim Abrahamsson, förbundskapten, 070/372 1003, Magnus Ingesson, förbundskapten, 070/548 71 69