Längdlandslaget har medvind på marknaden

Längdlandslaget fick en succéstart vid världscuppremiären i norska Beitostölen förra helgen. Damernas stafettseger och Charlotte Kallas och Anna Haags andra och tredjeplaceringar gav eko på marknaden: - Vi upplever ett stort intresse för längdlandslaget och har nu förlängt avtalet med Volkswagen i ytterligare två år framåt, säger längdlandslagets marknadschef Johan Sares.

Trots lågkonjunktur och tuffa tider att hitta sponsorer till idrotten så har längdlandslaget lyckats bra med insäljningen: - Mot bakgrund av rådande tider går det över förväntan. Vi har i princip tecknat alla de avtal vi hoppats få till under hösten,. Vårat varumärke är otvivelaktigt starkt, något som många vill förknippas med, säger Johan Sares. Landslaget har satsat på en marknadsprofil att optimera förutsättningarna för lagets medlemmar och ledare. Förra säsongen presenterades den populära vallningslastbilen som effektiviserar arbetet för vallarna, ger bättre arbetsmiljö och en enklare logistik för transport av skidor och utrustning i världscupcirkusen. I år har längdlandslaget tagit ytterligare ett kliv genom att få in flygbolaget NextJet som sponsor. Med det specialdesignade planet kommer laget att ha egna charterresor till fyra världscuptävlingar säsongen 2009/2010. Hälsokedjan Lifes samarbete med längdlandslaget presenterades förra fredagen. Och nu är det Volkswagen som vill fortsätta jobba med längdlandslaget: - Samarbetet har slagit väl ut och ligger helt i linje med hur vi vill förena oss med våra sponsorer, säger Johan Sares. Volkswagen är också nöjda: - Vi på Volkswagen är tacksamma för att samarbetet med längdlandslaget fortsätter minst två säsonger till efter denna. Sponsorskap och event är en viktig ingrediens i vårt framgångsrecept och stöttningen av längdlandslaget har fungerat bra under de senaste två åren, säger marknadsdirektör Åke Lundberg. Idag är Volkswagen det näst största bilmärket i Sverige. - Tillsammans med längdlandslaget siktar vi mot toppen, säger Åke Lundberg. Kontaktperson: Johan Sares, marknadschef längdlandslaget, 070/372 02 29