Längdlandslagets hjulklapp

Längdlandslaget med Charlotte Kalla och Marcus Hellner i spetsen kommer till Tour de Ski i slutet av december med en ny toppmodern vallatrailer.
– Det här ger mig bättre förutsättningar i skidåkningen men framför allt bättre arbetsmiljö för våra vallare, säger Charlotte.

Nyheten presenterades för Marcus Hellner på onsdag förmiddagen sedan han för några timmar sedan kommit hem ifrån ett veckolångt träningsläger på hög höjd i Livigno.

– Det här är precis vad vi har önskat. Vallarna har själva varit med och skräddarsytt trailern, så det kan inte bli bättre, säger Marcus Hellner.

En bättre arbetsmiljö för vallarna var ett tungt skäl vid utvecklingen av den första vallalastbilen. Efter långa arbetspass i bristfälligt ventilerade vallabodar hände det att vallarna drabbades av besvär som illamående och feber. En studie som genomförts av ett forskarlag från Örebro universitet bekräftar att dessa hälsoproblem upphörde när vallarna fick tillgång till en vallalastbil utrustad med ett ventilationssystem där luften byts var sjätte minut.

– Vallarna jobbar ofta långa pass under stressiga förhållanden. Ångorna från vaxen ger en ohälsosam arbetsmiljö, som förr ledde till hälsoproblem. Det var därför mycket viktigt att våra vallare fick en arbetsmiljö som inte äventyrade deras hälsa fysiskt eller psykiskt. År 2008 fick vi äntligen den första vallalastbilen som förbättrade miljön betydligt och nu tar vi ytterligare ett steg tillsammans med Scania, säger vallachef Urban Nilsson

– Vi är stolta över att synas tillsammans med svensk längdskidåkning, som fortsätter att skörda internationella framgångar och stärka sitt varumärke. Speciellt glädjande är det att få bidra till en bra arbetsmiljö för vallarna. Vallateamet har samma viktiga roll för de aktivas framgångar som personalen vid våra serviceverkstäder har för våra kunders lönsamhet, säger Scanias kommunikationsdirektör Erik Ljungberg

Behovet av en ny, rymligare vallalastbil ökade i takt med att alltfler svenska längdskidåkare kvalificerat sig till startplatser vid de internationella mästerskapen. I den nya vallatrailern finns välutrustade arbetsplatser för tio vallare, jämfört med sju i den lastbil som togs fram för fyra år sedan.

– När vi blev fler vallare så fick vi stora utrymmesproblem. Så nu har vi även en mindre extra buss, men det betyder tyvärr att vi inte kan jobba i samma utrymme, vilket ibland leder till kommunikationsmissar speciellt när det är stressigt. Därför är vi oerhört tacksamma för att Scania nu hjälpt oss med utvecklingen av denna helt fantastiska nya trailer. Nu kan vi utföra vårt jobb ännu mera effektivt – och säkrare, fortsätter Urban Nilsson.

– Inom idrotten mäts lönsamhet i topplaceringar, och därför hoppas vi att den nya vallabilen kommer att bidra till att svensk längdskidåkning fortsätter att ta medaljer vid de stora mästerskapen, avslutar Erik Ljungberg.

Den nya vallatrailern innebär även ett lyft för den yttre miljön. Motorn i den lastbil – Scania R 440 – som används för att dra den fullutrustade vallaboden uppfyller de utsläppskrav som införs i Europa vid årsskiftet 2013/2014 (Euro 6). Med Euro 6-motorn minskas utsläppen av kväveoxider och partiklar med omkring 80 procent jämfört med de miljökrav som gäller idag.

I och med leveransen av den nya vallalastbilen fortsätter Scania som teamsponsor för landslaget i längdskidåkning även under de kommande två åren.

Fakta om Scania Waxing Trailer
Den treaxliga dragbil som drar det nya vallaekipaget är försedd med Scanias rymligaste hytt – Scania Topline – och topputrustad för högsta möjliga komfort vid både körning och vila. För kraften svarar Scanias bränslesnåla sexcylindriga Euro 6-motor på 440 hk. Växlingen sköts av det automatiska växlingssystemet Scania Opticruise. Bilen är utrustad med en intelligent farthållare, Scania Active Prediction, som använder GPS för att avgöra fordonets position och förutsäga vägens topografi. Systemet kan ge en bränslebesparing på upp till 3 procent vid körning på kuperade vägsträckor.

Den 13,5 meter långa semitrailer som är vallarnas arbetsplats har specialutrustats av Stockholmsföretaget Expomobil. Inom loppet av en halvtimme efter ankomsten till tävlingsområdet kan trailern genom ett sinnrikt hydrauliskt system med utskjutbara väggar förvandlas till en 70 kvadratmeter stor vallabod. Inne i trailern finns åtta fasta och fyra mobila arbetsplatser för vallarna och förvaringsplats för cirka 1 000 par skidor. En specialbyggd ventilationsutrustning som byter 800 liter luft per sekund säkerställer en hälsosam miljö för vallarna.

För mer information, kontakta:
Johan Sares, längdchef
Telefon: 070-372 02 29, e-post: johan.sares@skidor.com