Lina och Emil starka kort i För-OS

Tour de Ski är över.
Nu tar längdlandslaget nya tag i världscupen.
På måndagen nominerade förbundskaptenerna Joakim Abrahamsson och Magnus Ingesson truppen till För-OS i Vancouver, Kanada, 16-18 januari.

Det blir åtta sprintåkare som får göra resan över Atlanten till 2010 års OS-stad. På programmet står double pursuit, sprint och Team sprint.
Diskussioner har förts om Charlotte Kalla skulle följa med och åka pursuiten, men förbundskaptenerna låter henne stanna hemma:
- Vi har funnit att det bästa för Charlotte är att träna effektivt på hemmaplan och bygga upp sig mot VM i Liberec istället för att vara på resande fot i flera dagar. Det blir för stressigt och riskabelt, anser vi. Charlotte är igång med träningen efter förkylningen och allt går enligt planen, säger Magnus Ingesson.
Charlotte Kalla gör comeback i tävlingssammanhang på lördag i Östersund då Intersport Cup avgörs. Där åker hon double pursuit. I världscupsammanhang dyker Tärendö-tjejen upp i estländska Otepää 24-25/1. Då åker hon 10 km klassiskt.
Förbundskaptenerna tror mycket på Lina Andersson i Vancouver:
- Lina har öppnat säsongen på ett övertygande sätt med andraplatsen i Kuusamo och fjärdeplatsen i Düsseldorf som toppar. Över jul och nyår har hon haft en fin träningsperiod.
- Lina är pigg och i bra form. Vi tror att hon kommer att vara med där framme igen, säger förbundskaptenerna.
Pigg är också Emil Jönsson. I helgen gjorde han comeback efter en förkylning och utklassningsvann sprinten i Skandinaviska Cupen i Finland:
- Emil gladde oss extra genom att bli fyra i distansloppet i konkurrens mot många duktiga norrmän och finnar. Det bekräftar att han är ikapp med träningen och redo att ta sig an världseliten igen, säger Joakim Abrahamsson.
Den svenska truppen reser till Kanada måndag den 14:e januari.

Herrar: Jesper Modin, Piteå Elit, Björn Lind, Hudiksvalls IF, Robin Bryntesson, Sollefteå SK och Emil Jönsson, Årsunda IF.
Damer: Lina Andersson, Piteå Elit, Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK, Britta Norgren, Sollefteå SK och Anna Olsson, Åsarna IK.

Kontaktpersoner: Joakim Abrahamsson, förbnundskapten, 070/372 1003, Magnus Ingesson, 070/548 7169