Ny vd för Svenska Skidspelen

Han var generalsekreterare för O-ringen i Sälen 2008 och har samma uppdrag för O-ringen 2016. Han brinner för utveckling av evenemang och har dessutom tagit VM-guld i orientering.
Nu blir Jimmy Birklin ny vd för de årliga världscuptävlingarna i längdskidor i Falun – Svenska Skidspelen.

– Svenska Skidspelen har ett starkt och positivt förknippat varumärke och jag är imponerad av evenemangets långa tradition och fina kultur. Det ska bli roligt att bidra till dess framtida utveckling, samtidigt som det är viktigt att ta tillvara på traditionerna, säger Jimmy Birklin.

Idag arbetar Jimmy för Dalarnas Idrottsförbund, där han bland annat är eventansvarig och verksamhetsledare för DSA (Dala Sports Academy) elit. I två omgångar har han varit generalsekreterare för O-Ringen, vilket har gett honom stor förståelse för vad som behövs för att genomföra stora evenemang.
– Den ideella arbetskraften är helt avgörande för ett stort evenemang som Svenska Skidspelen. Samtidigt finns det en mängd andra involverade parter. Alla går in i evenemanget av olika anledningar, men måste arbeta mot samma mål för att leverera ett lyckat evenemang, säger Jimmy Birklin, som ser en tydlig skillnad mellan O-Ringen och Svenska Skidspelen:
– O-Ringen är ett evenemang där man själv deltar i arrangemanget. På Svenska Skidspelen är publikan större till antal än deltagarna. Det blir en ny spännande utmaning för mig att lägga fokus på att locka publik, säger Jimmy Birklin.

Svenska Skidspelen AB är mycket nöjda med rekryteringen av ny vd.
– Det kom in många bra ansökningar till tjänsten, vilket vi är glada för. Det vi föll för hos Jimmy Birklin var hans stora erfarenhet av att arrangera evenemang. Han bor dessutom i Falun och hans tidigare arbete på Dalarnas Idrottsförbund har gett honom ett stort kontaktnät här, vilket är en fördel i tjänsten, berättar Göran Nilsson, ordförande för Svenska Skidspelen.

Jimmy tillträder tjänsten som vd för Svenska Skidspelen i september.

Jimmy Birklin, tillträdande vd Svenska Skidspelen, 070-258 52 75
Johan Sares, längdchef Svenska Skidförbundet, 070-372 02 29