OK Landehof vinnare av Svenska Skidförbundets och McDonald’s satsning Skidlyftet

Skidlyftet, Svenska Skidförbundets och McDonald’s gemensamma satsning, har delat ut 30 000 kronor till OK Landehof i Landvetter lagom till säsongsförberedelserna. Juryn har haft ett tufft jobb att välja ut de bästa vinnande bidragen. OK Landehofs bidrag ska gå till att subventionera spårkort för ungdomar på Skidomes träningsanläggning i Göteborg.

Hela 247 skidklubbar ansökte till Skidlyftet om bidrag till efterlängtade utvecklingsprojekt och det märks att det finns ett stort behov av medel för att kunna utveckla barn- och ungdomsverksamheten bland Sveriges längd- och alpina klubbar. 22 längd- och alpina klubbar kommer i dagarna kommer få det glada beskedet om att just deras ansökan har beviljats så att fler barn och unga kan få lära sig att åka skidor.

– Det känns fantastiskt roligt att hela 247 klubbar ansökte till Skidlyftet och att nu 22 utvalda klubbar får ta del av de över 800 000 kr som samlats in. Det är både fint och viktigt att vi kan vara med och hjälpa landets skidklubbar att få fler barn och unga att åka skidor och ge dem chansen att bli morgondagens stjärnor, säger Petra Dahlman, sponsoransvarig på McDonald’s.

– Juryarbetet har verkligen varit utmanande eftersom samtliga ansökningar innehöll många bra förslag på projekt som skulle göra stor nytta bland våra föreningar. Men tillsammans i juryn har vi valt ut de som vi bedömer har bäst potential, säger Johan Sares, längdchef och Tommy Eliasson Winter, alpin chef på Svenska Skidförbundet.

– Som de för flesta idrottsföreningar så betyder varje bidrag oerhört mycket för att kunna utveckla verksamheten. Vi är väldigt glada över att vara en av vinnarna i Skidlyftet! Vinstsumman kommer att användas till snöträningar och läger i Skidome så att fler av våra barn och ungdomar får en längre säsong på snö, säger Fredrik Körle, ledare i OK Landehof.

Om Skidlyftet
Skidlyftet är ett gemensamt initiativ mellan McDonald’s och Svenska Skidförbundet där vi tillsammans vill stötta utvecklingen av barn- och ungdomsverksamheten bland Sveriges längd- och alpina klubbar. Genom Skidlyftet har skidklubbar ansökt om bidrag för att göra verksamhetsförbättringar och på så sätt öka möjligheten för att fler barn och ungdomar ska upptäcka och ta del av skidsporten.

Under våren skänkte McDonald’s 1 krona för varje såld skidkampanjmeny som bar de aktiva åkarnas namn. Totalt samlades 800 000 kronor in och dessa delas nu ut till de 22 vinnande skidklubbarna. Hela 247 klubbar lämnade in ansökningar, juryn har gått igenom samtliga bidrag och valt ut de vinnande projekten som ska få fler barn och unga att åka skidor både i backar och spår.

Skidlyftets jury
Skidlyftets jury består av representanter från Svenska Skidförbundet, McDonald's och de aktiva landslagsåkarna André Myhrer, Frida Hansdotter, Jens Byggmark och Maria Pietilä Holmner i alpint samt för längd Emma Wikén, Marcus Hellner och Teodor Peterson.

Johan Sares, längdchef, Svenska Skidförbundet, 070-372 02 29

Alexandra Svenonius, presschef McDonald’s, media@se.mcd.com, 08-740 85 05

På bilden syns: Marcus Hellner längdlandslagsåkare, Fredrik Körle, ledare i OK Landehof och Petra Dahlman, sponsorsansvarig McDonald’s.

Taggar: