Olle Danielsson ny alpin nationell chef och Stefan Karlsson ny sportchef för snowboard och freeskiing

Olle Danielsson, nuvarande sportchef för snowboard och freeskiing, går över till den alpina organisationen för att axla en tjänsten som alpin nationell chef. Ersättare för Olle blir Stefan Karlsson som idag bland annat ansvarar för Swedish Slopestyle Tour och Swedish Snowboard Series.

Det blir förändringar bland Svenska Skidförbundets gren- och sportchefer inför säsongen 2016/2017. När den nuvarande alpina sportchefen Anders Sundqvist går över till VM-organisationen Åre 2019 så iscensätts den strukturförändring som under en tid varit planerad.

– Vi kommer göra en rejäl satsning på vår nationella verksamhet, tillsättningen av Tobias Fellman som rikstränare och Olle Danielsson som nationell chef är en del i denna satsning. Olles uppdrag är tydligt: att revitalisera alpina-Sverige och att skapa en tydlig och närvarande centralorganisation gentemot våra distrikt, säger Tommy Eliasson Winter.

Tommy behövde således inte söka länge för att hitta person som fick förtroendet att axla rollen som nationell chef, han värvade Olle Danielsson som i dag är sportchef för både snowboard och freeskiing, ett uppdrag han har haft under sex år.

– Olle har en gedigen alpin bakgrund och han har under de senaste åren som sportchef för snowboard och freeskiing samlat på sig viktig kunskap om idrottsrörelsens förutsättningar som vi nu kan dra nytta av inom vår alpina verksamhet, säger Tommy Eliasson Winter.

Olle Danielsson fostrades i Duveds IF där han var aktiv alpin åkare till och med 20-års ålder. Efter det arbetade han som ungdomstränare under flera år innan han 2003 började på Svenska Skidförbundet som farttränare för det alpina damlandslaget. Där stannade han under fyra år, över alpina-VM i Åre. Därefter bytte han gren och blev tränare i alpin snowboard. De sex senaste åren har Olle varit sportchef, först bara för snowboard och därefter för både snowboard och freeskiing när grenarna slogs ihop till en enhet.

– Det ska bli mycket spännande och framförallt stimulerande att komma tillbaka till den alpina verksamheten som jag upplever genomsyras av en offensiv anda. Att få jobba med den nationella verksamheten känns verkligen inspirerande då det är där grunden byggs för att Sverige långsiktigt ska vara en stark utförsåkarnation, säger Olle Danielsson.

Att Olle nu blir alpin nationell chef får ringar på vattnet i Svenska Skidförbundets organisation. Ny på posten som sportchef för snowboard och freeskiing blir Stefan Karlsson som under tre säsonger ansvarat för de allt mer populära tävlings-tourerna Swedish Slopestyle Tour och Swedish Snowboard Series.

Stefan Karlsson är uppvuxen i Falun. Han har en gedigen bakgrund inom snowboard och var under många år även aktiv i landslaget. Han deltog bland annat i två Olympiska spel och har ett VM-silver i halfpipe på meritlistan.

– Det ska bli otroligt roligt att fortsätta den positiva utveckling som Olle har lagt grunden till. Vi har under denna säsong sett en markant ökning av mediebevakningen vilket i sin tur lett till att grenarna blivit mer och mer kända, även bland allmänheten. Jag ser verkligen fram emot att leda svensk snowboard och freeskiing in i framtiden, säger Stefan Karlsson.

Organisationsförändringarna träder i kraft den 1 april.

– Det är glädjande att vi har så kunnig personal inom vår organisation så att vi kan lösa detta genom internrekryteringar. Jag önskar Olle och Stefan stort lycka till på deras nya poster, säger Katarina Fahlén, t.f. förbundsdirektör.

För mer information kontakta:

Tommy Eliasson Winter, alpin chef
E-post: tommy.eliasson@skidor.com

Olle Danielsson, tillträdande alpin nationell chef
E-post: olle.danielsson@skidor.com

Stefan Karlsson, tillträdande sportchef snowboard och freeskiing
E-post: stefan.karlsson@svensksnowboard.se