Olympiern Tommy Eliasson tar över ansvaret för Skicross

För ett halvår sedan tävlade Tommy Eliasson i Vancouver då skicross för första gången ingick som olympisk gren. Nu har han lagt undan skidorna och blir istället ansvarig för skicross på Svenska Skidförbundet.

- Tommy kommer att ha ett helhetsansvar för grenen.  Sporten går in i en ny fas där det handlar om att bibehålla spetsen och parallellt lägga grunder för en stabil plattform nationellt. Vi behöver bli bättre att länka ihop dessa delar . Vi är mycket glada över att ha knutit till oss Tommy på denna tjänst, säger Jenny Eidolf, chef för skid- och snowboardgrenar på Svenska Skidförbundet.

Skicross är en relativt ung gren inom Svenska Skidförbundet och Tommy Eliasson var en av de personer som arbetade för att få med grenen i förbundet. Under sitt första år som landslagsåkare säsongen 04/05 var han dessutom samtidigt förbundskapten. Utvecklingen gick snabbt och hösten 2007 beslutades det att skicross skulle bli en olympisk gren.

Sverige har varit bra på skicross ända från början. Nu vill Svenska Skidförbundet emellertid koppla ett helhetsgrepp om grenen.
- Vi har en bra men tunn topp idag. Vår långsiktiga ambition är att skapa sätt att locka till oss och utveckla nya talanger, t.ex. genom att bli en del av klubbverksamheten runt om i landet. Vi har ett grenråd inom Svenska Skidförbundet med många flitiga och engagerade medlemmar som bl.a. arbetar med detta. På kortare sikt måste vi se till att toppen har nödvändiga förutsättningar för att behålla duktiga åkare som Anna Holmlund och Lars Lewén i absoluta världstoppen, berättar Tommy.

Anna Holmlund startade sin karriär som alpin skidåkare där hon som enda svenska tog medalj i alla discipliner i ungdoms-SM. Därefter övergick hon till flicklandslaget i fotboll innan hon gav sig in på skicross. I vinter tog Anna fyra världscupsegrar och blev totaltrea i världscupen. På OS i Vancouver blev hon sexa.

Tommy Eliasson själv avslutade som planerat sin skidkarriär i våras.
- Kroppen var sliten och dessutom har jag två små barn vilket ställer andra krav. Men min ambition var att stanna kvar i sporten på något sätt. När erbjudandet om att bli förbundskapten för skicross dök upp tvekade jag därför inte att tacka ja, säger Tommy.

Kontaktperson:

Förbundskapten Tommy Eliasson 073-180 83 94