Pressinbjudan: Snöglädje till 2 100 fjärdeklassare i Stockholm genom Alla på snö

Svenska Skidförbundet och Svenska Skidrådets projekt Alla på snö kommer under fyra veckor att ge Stockholms fjärdeklassare en chans att upptäcka snöglädje genom olika sätt att glida på snö. Välkommen att ta del av vår satsning för att aktivera barn.

I en allt mer stillasittande vardag vill vi genom snökunskap skapa snöglädje och ett livslångt intresse för snöaktiviteter bland Stockholms fjärdeklassare. Svenska Skidförbundet och Stockholms stad hälsar därför media varmt välkomna till Gärdet den 3 februari för att ta del av vår stora snösatsning i Stockholm veckorna 5–8.

Under hela fyra veckor bjuds 2 100 fjärdeklassare från cirka 80 grundskolor i Stockholm till Gärdet för att, under skoltid, få möjlighet att upptäcka snöglädje och ett livslångt intresse för snöaktiviteter genom att pröva olika sätt att glida på snö.

Under Alla på snö-dagen får barnen kostnadsfri tillgång till utrustning, snöanläggning och vägledning. Allt sker under trygga och lekfulla former, utifrån varje barns egna önskningar och med stöd av lärare och ledare som utbildats i att leda och coacha på snö.

Hör mer om vår stora snösatsning för att aktivera och inspirera Stockholms fjärdeklassare:

Dag: 3 februari 2016
Tid: kl. 10.00
Plats: Gärdet (OBS! Ändrad plats)

Program

10.00     Invigningstal av Emilia Bjuggren, idrottsborgarråd Stockholms stad. Bandet klipps och barnen passerar startfållan

10.20     Tal Svenska Skidförbundet

10.30     Intervjuer och fotografering

Medverkande
Emilia Bjuggren, Arbetsmarknads- och idrottsborgarråd, Stockholms stad
Mats Årjes, förbundsordförande Svenska Skidförbundet
Katarina Fahlén, t.f. förbundsdirektör Svenska Skidförbundet
Charlotta Bürger Bäckström, ansvarig Alla på snö Svenska Skidförbundet
Håkan Jansson, ansvarig Utbildningsförvaltningen

Satsningen på att sprida snöglädje görs i samarbete mellan Svenska Skidförbundet, Stockholms stad (idrottsförvaltningen och utbildningsförvaltningen) samt fyra av Svenska Skidförbundets längdföreningar; Nacka Värmdö SK, IKJ Jordbänningarna, Mälarö SOK, Sundbybergs IK och Täby IS Skidor.

För mer information, kontakta gärna:
Charlotta Bürger Bäckström, Svenska Skidförbundet
E-post: charlotta.burger@skidor.com, telefon: 070-372 00 41