Sex svenska åkare startar på hemmaplan i Åre

Efter de svenska framgångarna i skicrossvärldscupen är det nu dags för det årliga stoppet på hemmaplan i Åre. Victor Öhling Norberg och Anna Holmlund leder den totala världscupen på dam- respektive herrsidan och övriga truppen är i god form. Den svenska truppen förstärks även med en debutant som visat prov på fantastisk åkning under säsongen.

Sverige mönstrar sex åkare i Åre och det finns goda chanser till firande då formen toppas av framförallt VÖN och Anna som tog dubbla pallplatser senast i Arosa, Schweiz. Möjligheten att få tävla på hemmaplan med vänner, familj och publik som stöd är fantastisk.

Det känns jättekul att komma till Åre och hemmapubliken efter de senaste succétävlingarna och vi är otroligt laddade! Banan börjar ta form och det ser ut att bli en riktigt häftig utmaning för åkarna säger Huvudtränare John Lindh.

Blott 17 år gammal gör Erik Mobärg från Edsåsdalen sin världscupdebut. Erik som går andra året på skidgymnasiet i Järpen har visat prov på hög ambitionsnivå och stark åkning hittills under säsongen med topplaceringar i de tävlingar han ställt upp i under säsongen.

Jag trodde inte att det var sant när jag fick frågan av Förbundskaptenen Eric Iljans och känner att det är en grym möjlighet! Jag har ju kört som föråkare i Åre tidigare men jag har utvecklats mycket till i år och är superladdad säger Erik Mobärg.

Fredag 13 februari kval kl. 10.30-13.45
Lördag 14 februari finaler kl. 11.00-12.30
Söndag 15 februari kval damer kl. 09.30/herrar kl. 11.30 samt finaler kl. 14.15

Följande åkare startar för Sverige:
Anna Holmlund, Sundsvalls SLK
Victor Öhling Norberg, Funäsdalens SLK
Michael Forslund, IFK Mora Alpina
Viktor Andersson, Vemdalens IF
Viktor Sticko, IFK Mora Alpina
Erik Mobärg, Edsåsdalens SLK

Tommy Eliasson Winter, sportchef skicross Svenska Skidförbundet
Mobil 073-180 83 94
E-post tommy.eliasson@skidor.com

Taggar:

Citat

– Jag trodde inte att det var sant när jag fick frågan av Förbundskaptenen Eric Iljans och känner att det är en grym möjlighet!
Erik Mobärg