Silver-Stina och Hellner missar Lillehammer

Längdlandslaget har fått två tunga återbud inför helgens världscuptävlingar i norska Lillehammer där det körs skiathlon på lördag och stafetter på söndag.
– Tyvärr är både Stina Nilsson och Marcus Hellner förkylda och blir hemma för att kurera sig, säger förbundskaptenen Rikard Grip.

Stina Nilsson, som ligger tvåa i världscupen, vaknade med halsont i onsdags och är inte i tävlingsbart skick i helgen.
– Stina har fått besked att ta det lugnt för att försöka bli frisk så fort som möjligt. Vi hoppas att hon är tillbaka till tävlingarna i Davos nästa helg där sprint i fristil och 15 km fristil står på programmet, säger Rikard Grip.

I Lillehammer ersätts Stina av Maria Nordström, 24, från Ulricehamns IF och Utvecklingslandslaget.
– Maria visade fina takter i Bruksvallarna där han bland annat kom åtta på 10 km fristil i hård nationell konkurrens, kommenterar Rikard Grip.

Marcus Hellner avstod vc-premiären i finska Ruka för att vässa formen hemma i Gällivare.
– Marcus har haft en bra utveckling på sistone och såg verkligen fram emot att få känna på den internationella hetluften i Lillehammer. Men så blir det inte. På torsdagsmorgonen fick Marcus halsont och tvingades kasta in handduken. Det ena avlöser det andra för Marcus som haft en minst sagt strulig höst. Men han tar nya tag, var så säker, lovar Grip.

Ersättare för Marcus Hellner blir nu Piteå Elits Mikael Norberg, 27.
– Mikael har länge krigat strax under landslagsåkarna och gjorde bra ifrån sig i Bruksvallarna, säger Rikard Grip.

Trots återbuden ser förbundskapten Grip möjligheter i Lillehammer.
– Absolut. Vi åker dit med två tjejer som ligger topp fem i världscupen. Ida Ingemarsdotter (fyra) och Charlotte Kalla (femma). På plats i 1994 års OS-stad finns sedan i tisdags förra helgens överraskningsman, Martin Johansson. Vi står inför en stor utmaning med flera unga och mindre erfarna åkare. Men tillsammans ska vi sälja oss dyrt, det gäller givetvis också i stafetterna på söndag.

Truppen till Lillehammer
Herrar
: Simon Andersson, Falun-Borlänge SK, Jens Burman, Åsarna IK, Martin Johansson, IFK Mora SK, Mikael Norberg, Piteå Elit, Marcus Ruus, Åsarna IK och Anders Svanebo, Stockviks SF,
Damer: Charlotte Kalla, Piteå Elit, Anna Haag, IFK Mora SK, Ida Ingemarsdotter, Åsarna IK, Maria Rydqvist, Älvdalens IF, Maria Nordström, Ulricehamns IF och Emma Wikén, Åsarna IK

Kontaktperson: Rikard Grip, förbundskapten, 070-372 14 05

Program Lillehammer:
Lördag 5 december: Skiathlon 7,5 (k) +7,5 km (f) damer och 15 km (k)+15 km (f) herrar.
Söndag 6 december: Stafett 4x5 km damer och 4x7,5 km herrar.

OBS!
Längdlandslaget har presskonferens fredag 4 december klockan 15,00 på Radisson hotell i Lillehammer. Kontaktperson: Torbjörn Nordvall, 070-303 44 19,
torbjorn.nordvall@skidor.com

Svenska Skidförbundet