Skicrosshelg på VM i Kreischberg

Efter två dagar på plats i Österrikiska Kreischberg med träningsåk och förberedelser på programmet är det svenska skicrosslandslaget laddade för helgens tävlingar. Kvaltävlingen går imorgon lördag och där avgörs vilka som tar sig vidare till söndagens finaler. Det svenska laget har fem åkare på plats och visar på god form under träningen.

Efter ett par träningsdagar i varierande väder och bra förhållanden är det nu dags för åkarna att visa vad de går för. Arenan i Kreischberg ser mycket bra ut med tanke på de knappa snöförhållanden som råder i omgivningen.

­Förberedelserna på hemmaplan innan avresa har gått enligt plan och det ser ut som att vi toppar formen precis lagom till helgen. Nu är det bara att kliva in i ”rustningen” och visa att vi hör hemma i toppen säger en förhoppningsfull förbundskapten, Eric Iljans från målområdet.

Även åkarna känns avslappnade och visar självförtroende med snabba träningstider i ett övrigt konkurrenskraftigt startfält. VM är årets höjdpunkt och målsättningen är hög.

Åkningen sitter och kroppen känns bra! Det är jättekul att vara på plats i Kreischberg, det blir lite extra spänning när det är ett mästerskap säger Anna Holmlund.

Kvalet går den 24 januari kl. 10:25-11:45 och 13:05-14:15 och sänds i SVT Play
Finalerna avgörs den 25 januari kl. 11:55-14:15 och sänds i SVT2/SVT Play