Skicrosslandslaget laddar om inför Val Thorens

Efter den iskalla premiären i Nakiska så har skicrosslandslaget åter igen korsat Atlanten och är nu tillbaka i Europa för nya tävlingar franska Val Thorens.

Premiärhelgen bjöd inte på önskade framgångar, men det fanns vissa ljusglimtar:

– Det är uppenbart att vi inte kan vara nöjda med premiären, men det var heller inga katastrofinsatser. Marginalerna är små och vissa dagar är det ”stolpe ut” i den här sporten. Som lag bär vi med oss Jouni Pellinens 9:e plats även fast han egentligen inte ingår i det svenska laget, säger tränare John Lindh.

Jouni Pellinen har under senaste tre åren tränat med det svenska landslaget genom ett samarbete mellan Skisport Finland och Svenska Skidförbundet.

Inför helgen ansluter även Viktor Andersson till laget. Viktor krossade i våras ett mellanfotsben och har under sommaren haft en metallplatta inopererad i foten för att stabilisera benbildningen. Viktor gjorde sina första dagar på skidor i början på november men är redan i så pass bra form att han kan återvända till tävlingsscenen.

Förbundskapten Eric Iljans utvecklar:

– Varje dag är viktig för Viktor i dagsläget om han skall ha chansen att kvala in till OS. Och vi vill genom tävlingsstarten försöka forcera fram hans formtopp. Det är inte troligt att han kommer ha med absoluta toppen att göra i Val Thorens, men vi tror att han snabbare kan komma in i tempot om han befinner sig i tävlingsmiljön.

Även Anna Holmlund är anmäld till tävlingen. Hon kommer endast delta under träning och förhoppningsvis påbörja resan mot tävlingsformen och OS i Sotji.

Svenskar till start
Sandra Näslund, Kramfors Alpina