Skidlyftet – ett stöd till Sveriges skidklubbar

Tillsammans med vår samarbetspartner McDonald’s lanserar Svenska Skidförbundet nu Skidlyftet som kommer bidra till att Sveriges längd- och alpina klubbar kan göra skidåkning lite bättre och lite roligare för fler barn och ungdomar.

Skid-Sveriges utmaningar är många. Det finns många hjältar ute i våra skidklubbar som jobbar hårt och gör allt för att få fler att upptäcka nyttan och glädjen med att glida på snö.

Men klubbarna runt om i landet behöver hjälp med att kunna ge barn och ungdomar en bra skidupplevelse. Både när det gäller de som aldrig tidigare har stått på ett par skidor eller de som vill träna regelbundet och även tävla.

– Vi vill genom vårt sponsorskap stötta både dagens skidstjärnor och framtidens skidhjältar, därför kommer vi genom nysatsningen Skidlyftet ge stöd till Sveriges längd- och alpina klubbar. Tillsammans vill vi få fler barn och unga på skidor, både i backen och i spåret, säger Petra Dahlman, sponsoransvarig på McDonald’s.

Under perioden 3 februari till 9 mars kommer McDonald’s att skänka 1 krona för varje såld kampanjmeny till Skidlyftet. Kampanjmenyerna speglar bredden av McDonald’s utbud. Det kommer finnas en frukostmeny med havregrynsgröt, kycklingwrap, kycklingburgare, sallad och förstås deras klassiska hamburgare.

– Genom Skidlyftet kommer längd- och alpina klubbar kunna söka bidrag på upp till 50 000 kronor för att användas till exempelvis vid rekrytering, byggande av skidlekplats, utbildning av ledare, ett träningsläger eller kanske för att säkerställa snötillgången, berättar Ville Bylin, alpin chef på Svenska Skidförbundet.

Vilka som får Skidlyftet kommer bestämmas av en jury som består av representanter från McDonald’s, Svenska Skidförbundet och aktiva landslagsåkare inom alpint och längdåkning; André Myhrer, Frida Hansdotter, Jens Byggmark, Maria Pietilä Holmner, Emma Wikén, Marcus Hellner och Teodor Peterson.

– Det är fantastiskt av McDonald’s att stötta våra längd- och alpina klubbar på detta sätt. Det finns många ideella krafter ute i landet som lägger ned tusentals timmar som ledare för barn och unga eller för att preparera spår och backar. Genom Skidlyftet kan de utveckla verksamheten ytterligare. Skidlyftet stämmer också väldigt väl med Svenska Skidförbundets vision Bäst i världen – Alla på snö, säger Johan Sares, längdchef på Svenska Skidförbundet.

Mer information och ansökan till Skidlyftet finns på: www.mcdonalds.se/skidor.

Ville Bylin
, alpin chef