Skidlyftet delar ut bidrag för att få fler barn och unga på skidor

Svenska Skidförbundets och McDonald’s initiativ Skidlyftet samlade i år in närmare 800 000 kronor som oavkortat går till att stötta utvalda barn- och ungdomsprojekt. Först av 19 utvalda föreningar att få bidrag är Sya Skidklubb i Östergötland, som sökt stöd till ”Lilla Slottssprinten”.

För andra året i rad gör Svenska Skidförbundet och McDonald's den gemensamma satsningen Skidlyftet. Det märks verkligen att det finns ett stort behov av stöd till olika utvecklingsprojekt inom barn- och ungdomsskidåkning, i år skickade hela 236 skidklubbar in ansökan om att få bidrag .

– Det stora intresset visar att det behövs medel för att kunna utveckla barn- och ungdomsverksamheten i klubbarna och där kan Skidlyftet göra stor skillnad. Som en lite väl stolt sponsor skänkte vi pengar till Skidlyftet för varje såld skidmeny i vintras. En nyhet i år var samlarkorten som var ett sätt att hylla skidstjärnorna och ytterligare uppmuntra alla att vilja bidra till Skidlyftet, säger Petra Dahlman, sponsoransvarig på McDonald's.

Den första klubben som får bidrag, startskottet för utdelningen av Skidlyftet 2016, är Sya Skidklubb som den 6 juni arrangerade "Lilla slottsprinten" i Mjölby.

– Det känns mycket roligt att dela ut ett första bidrag till en så innovativ idé som att genomföra "Lilla Slottssprinten" i Mjölby för att få fler unga att börja åka skidor med Sya Skidklubb, säger Johan Sares, längdchef Svenska Skidförbundet

Juryn har under våren gått igenom alla ansökningar, nu återstår 19 klubbar som får bidrag ur Skidlyftet 2016. I juryn ingår förutom representanter från McDonald's och Svenska Skidförbundet även aktiva landslagsåkare inom alpint och längdåkning som med stort engagemag tagit sig an uppgiften; André Myhrer, Frida Hansdotter, Jens Byggmark, Maria Pietilä Holmner, Mattias Hargin, Stina Nilsson, Marcus Hellner, Calle Halfvarsson, Anna Haag och Emil Jönsson.

Arbetet med att plocka fram de vinnande projekten har varit svårt då samtliga ansökningar har innehållit förslag på många bra projekt som skulle göra stor nytta bland klubbarna i Sverige. Övriga utvalda klubbar kommer få besked under sommaren.

– Vi satsar mycket för att tillgängliggöra utförsåkning samt skapa en mer aktiv fritid för barn och ungdomar. Svenska Skidförbundet vill rikta ett stort tack till McDonald's för att de genom Skidlyftet hjälper våra föreningar genomföra projekt som ger våra barn och ungdomar möjlighet till ännu bättre skidupplevelser, säger Tommy Eliasson Winter, alpin chef på Svenska Skidförbundet.

Läs mer om Skidlyftet:
McDonald's (extern länk, nytt fönster)
Svenska Skidförbundet

Bilder för nedladdning finns på Flickr

För mer information, kontakta:
Mc'Donalds presstjänst
E-post: