Skidveteran gör landslagscomeback i Davos

Skidveteranen Mathias Fredriksson, 36, är tillbaka i landslaget och ersätter Anders Södergren i lördagens världscuplopp över 15 km fri stil i schweiziska Davos.

Anders Södergren sliter fortfarande med något i kroppen som får honom att känna sig tung. Prover är tagna men inga onormala värden är konstaterade. - För Anders del är det bäst att fortsätta ta det lugnt och inte stressa igång. När han inte känner sig pigg är det ingen idé att ens försöka tävla i Davos, säger förbundskaptenen Joakim Abrahamsson. Abrahamsson kallade under onsdagen ner Mathias Fredriksson till skidparadiset Davos där den svenska truppen legat och tränat sedan i måndags. Mathias Fredriksson har även han haft en jobbig säsongsöppning med skador och sjukdomar. Men nu är han på gång. Förra helgen kom han trea i Idre efter Rikard Andreasson och Daniel Rickardsson. - Mathias är den som står på tur att få chansen i världscupen. Om inte annat så får han en rejäl genomkörare mot hårdast tänkbara motstånd, säger Joakim Abrahamsson. I övrigt är hälsoläget gott i det svenska laget. Marcus Hellner är åter fräsch och på hugget efter en förkylning som satt i 5-6 dagar och spolierade tävlingarna i Düsseldorf. - Marcus blir spännande i både distansloppet på lördag och i söndagens sprintrace, tror Joakim Abrahamsson. I Davos är det 40 centimeter snö, fantastiska förhållanden och tuffa banor. I damlaget är allt frid och fröjd. - Det är ett gäng mycket motiverade och glada tjejer som laddat upp i lugn och ro. Vi går en spännande helg till mötes, avslutar Joakim Abrahamsson. Kontaktpersoner; Joakim Abrahamsson, förbundskapten 070/372 10 03, Magnus Ingesson, förbundskapten damer 070/548 71 69, Arild Monsen, herrsprinttränare, +47 41264139