Snowboardlandslaget 2012-2013

Nu är det klart vilka åkare som kommer respresentera Sverige runt om i världen nästa vinter. 15 åkare är uttagna.
 – Med en stark säsong bakom oss siktar vi på att ta utvecklingen ytterligare ett steg nästa säsong med mer gemensam och bättre träning. Vi är inställda på att få fler åkare att prestera på topp, säger sportchef Olle Danielsson.

Niklas Mattsson, Leksand Snowboard & Freestyle Club har med sin vinst på Stadium Winter Jam och tredje plats på Air & Style i Innsbruck redan etablerat sig i den absoluta världstoppen, även Sven Thorgren, Sollentuna SLK har en stark säsong bakom sig med vinst i Rookie Finals samt sjätteplatsen i slopestyle på VM i Oslo. Cecilia Larsen, Sälens IF har visat på bra åkning de tävlingar hon kört säsongen som var, med en tredje plats i Levi samt en sjätte plats på Roxy Snow Pro där den absoluta världseliten var på plats.
– Till nästa säsong har vi som mål att få fler åkare att prestera på topp och att bygga på bredden ytterligare. För att nå våra mål kommer vi genomföra fler träningsläger tillsammans och en viktig del för att hålla hela vintern är att fysträningen har varit bra. Därför kommer vi ha tre rena fysläger i sommar med hela laget. I tillägg till det ska vi komma tidigare på snö än förra säsongen, säger Olle Danielsson.

Snowboardcrossåkarna har tagit ytterligare steg på väg mot att slå sig in och kunna leverera på världscuptävlingar. Folger Forsén, Sollentuna SLK kom femma på en europacuptävling i Kongsberg och körde tillsammans med Robin Granqvist, Leksand Snowboard & Freestyle Club sina första världscuptävlingar förra säsongen. Siktet är nu inställt på att bli stabila i världscupen och köra heat och förhoppningsvis ta sig ända till final.

Ytterligare tre åkare är uttagna i landslaget och då enbart på sina filmmeriter.
– Ludvig Lejkner, Kalle Ohlsson och Chris Sörman filmar med internationella produktionsbolag och har bra parts på gång. Vi tar ut dem i landslaget för att de tillhör världseliten och de är viktiga ambassadörer för svensk snowboard. Vi känner att det är viktigt att även kunna stötta upp de som inte tävlar, säger Olle Danielsson

Jocke Hammar kommer fortsätta som förbundskapten för landslaget.

Snowboardlandslaget 2012-2013
A-laget Freestyle