Snowboardlandslaget 2013/2014

Två åkare i A-truppen, fyra i utvecklingslaget och tre i det så kallade foto & film-laget. Så ser uppställningen ut när snowboard presenterar de uttagna åkarna i landslaget 2013/2014.
– Vi har ett lag som vi verkligen tror på och det känns mycket lovande inför nästa säsong, förbundskapten Jocke Hammar.

I A-laget ingår Sven Thorgren, Bro, som har en fantastisk säsong bakom sig och redan är klar för OS i Sotji i den nya OS-grenen slopestyle. Sven får sällskap av Niklas Mattsson, Sundsvall, som opererade menisken i oktober, och har haft en kämpig säsong, men trots det lyckades kamma hem ett VM-silver i big air i Quebec, Kanada, och med tiden hittat tillbaka till i sin åkning.

I utvecklingslaget är de fortsatt två hårt arbetande norrlänningarna Niklas Askmyr, Gällivare, och Isak Björnström, Kiruna, uttagna tillsammans med nykomlingen Måns Hedberg, Bollnäs, som har blommat ut under säsongen och haft en fantastisk utvecklingskurva.
– Måns och Isak går båda på snowboardgymnasiet i Malung och tar studenten denna vecka och tar därmed också nästa steg i sina karriärer. Det ska bli mycket spännande att se vad de kan prestera nästa säsong. I synnerhet då det är OS-år och vi har chansen att ta ytterligare tre platser i slopestyle, säger förbundskapten Jocke Hammar.

Även Folger Forsén, Sollentuna SLK, som kör OS-grenen snowboardcross, har en plats i utvecklingslaget.

Kalle Ohlson, Ludwig Lejkner och Nils Arvidsson som är heltidsproffs som filmåkare blir också en del av landslaget.
– Det kan låta kontroversiellt för de mindre insatta att ha med åkare som inte tävlar i ett landslag men för oss är det både självklart och viktigt att ta hänsyn till hela snowboardscenen, och snowboardfilm-scenen går inte att bortse från. Det är en stor och viktig del av sporten och vi har åkare som är mycket framgångsrika internationellt i den kategorin och därför ska de självklart vara en del av vår verksamhet, säger Jocke Hammar.

Totalt sett är det en trupp med färre åkare utsedda i år vilket gör att arbetet kan anpassas efter varje individ och därmed får respektive åkare också ett större stöd.

Tävlingssäsongen för de svenska snowboardåkarna inleds redan den 16 augusti i Nya Zeeland med OS-kval. OS i Sotji inleds med slopestyle som första medaljevent lördag den 8 februari 2014.

Snowboardlandslaget säsongen 2013/2014
A-laget: