Södergren gör comeback i längdlandslaget

Skidprofilen Anders Södergren gör överraskande comeback hos Svenska Skidförbundet efter att ha tackat för sig i våras. Men det är inte som aktiv han stakar in i blå-gult igen.
- Anders blir vår sponsorcoach och frontfiguren när vi växlar upp aktiviteterna gentemot våra sponsorföretag. Uppdraget är att inspirera, lära och motivera personal och kunder till våra sponsorer inom hälso-, motions-, och träningsfrågor, säger längdchefen Johan Sares.

Svenska Skidförbundets längdverksamhet arbetar målmedvetet med att ständigt förbättra sig inom samtliga områden. Det gäller även på marknadssidan, där en ny tjänst inrättats för att fördjupa samarbetet med sponsorerna.
- Vi vill ligga i framkant och tar nu ett unikt grepp när Anders Södergren går in som sponsorcoach. Hans operativa roll blir ett mervärde till det vi redan ger i form av positiva varumärkesassociationer och exponering, säger Johan Sares.

- För oss är det viktigt att hela tiden utveckla och förnya samarbetet med våra sponsorer. På så sätt kan vi bygga en långsiktig relation och vara en attraktiv partner. Det är våra sponsorer som möjliggör vår verksamhet. Anders Södergren har alla de egenskaper som krävs för att stärka banden mellan längdverksamheten och sponsorfamiljen. Han är folkkär, kunnig och en social pärla som sprider glädje och bra vibrationer runt omkring sig, fortsätter Johan Sares.

Själv är Anders Södergren fylld av energi och tillförsikt inför sin nya utmaning.
- Jag är jättetaggad! Det här är ett jobb som ligger helt i linje med vad jag vill göra nu när elitsatsningen inte är 100 procent längre. Jag har ju lärt mig en del om träning och skidåkning genom åren och det känns kul att få dela med mig av mina kunskaper till motionärer som är intresserade av att kämpa mot små och stora personliga mål.

Han hoppas att så många som möjligt utnyttjar chansen att ta del av de olika aktiviteter som kommer att anordnas i höst och vinter.
- Behovet av råd, tips och vägledning finns på de flesta arbetsplatser idag. Jag får ofta frågor om konditionsträning, teknikövningar, utrustning, vallning och lämpliga lägerorter. Skidboomen är påtaglig och kan jag bidra till att göra längdsponsorerna ännu mer intresserade av skidåkning så blir ingen gladare än jag, säger Anders Södergren.

Längdsponsorerna kommer att möta en coach i topptrim. Anders Södergren tränar fortfarande hårt och tänker nöta på så gott det går vid sidan av sin nya roll i Svenska Skidförbundets längdverksamhet.
- Jag har för avsikt att åka en del tävlingar i vinter, bland annat några av de största långloppen. Det kan även bli nationella lopp, säger Anders Södergren.

Anders Södergren börjar sin tjänst som sponsorcoach den 15 september.

Fakta Anders Södergren

• 17 individuella SM-guld – Ett rekord som han delar med Nils ”Mora-Nisse” Karlsson.
  • Sju VM- och OS-medaljer, där stafettguldet från OS i Vancouver 2010 väger tyngst.
  • Tre världscupsegrar, varav två tunga triumfer i Holmenkollens femmil 2006 och 2008.

Frågor om detta ämne kan besvaras av:
Johan Sares, längdchef Svenska Skidförbundet, johan.sares@skidor.com, 070-372 02 29
Anders Södergren, sponsorcoach Ski Team Sweden X-Country, 070-633 83 83

Svenska Skidförbundet