Södergren sjuk - Fredriksson in i VM-stafettlaget

Anders Södergren kommer inte till start i dagens VM-stafett i Liberec.
Silvermedaljören från söndagens double pursuit är sjuk.
- Vi hoppades in i det sista att Anders skulle kunna komma till start, men tyvärr får vi klara oss utan honom idag. Mathias Fredriksson går nu in i laget och åker den tredje sträckan i fri stil, säger förbundskaptenerna Magnus Ingesson och Joakim Abrahamsson.

För bara några dagar sedan var Anders Södergren i praktslag och levererade ett minnesvärt lopp i pursuiten där bara norrmannen Petter Northug jr var starkare.
Nu tvingas Söderhamnssonen i sista stund kasta in handduken till stafetten som han längtat så mycket efter att få åka.
- Det började med feber och huvudvärk under torsdagen. Därefter har det övergått i magbesvär. Anders är inte kry och det är mycket osäkert hur det blir med hans fortsatta medverkan här i VM, säger landslagsläkaren Magnus Dyborn.
VM-femmilen på söndag är alltså även den i farozonen.
- Vi får avvakta och se hur Anders hälsotillstånd utvecklar sig idag innan något beslut tas inför söndagens femmil, säger Magnus Dyborn.
Anders Södergren isolerades på sitt hotellrum omedelbart då han började känna sig tung i huvudet och fick feberkänning . Allt eftersom har magen börjat spöka och aptiten avtagit.
Så sent som på torsdagseftermiddagen levde hoppet om att Anders Södergren skulle kunna starta i VM-stafetten. Febern gick ur kroppen under dagen. Förbundskaptenerna valde därför att anmäla Södergren på den tredje sträckan.
- När febern och huvudvärken släppte kom magbesvären. Hälsoläget nu på morgonen var tyvärr inte så gott att Anders kan åka idag, säger Magnus Dyborn.
- Det är oerhört tråkigt att vi inte får ha Anders med i VM-stafetten. Men vi måste bita ihop och se möjligheterna utan Anders i laget. Mathias Fredriksson hade den bästa tiden av alla i pursuitens skejtdel över 15 km. Han åkte upp sig ett 20-tal placeringar och kom 14:e i tävlingen, ett lovande formbesked av Mathias, säger förbundskaptenerna.
Reserven Mathias Fredriksson fick beskedet att ställa in sig på stafetten tidigt på torsdagsmorgonen. Han tränade lätt igår och känner sig i gott slag.
Det svenska stafettlaget över 4x10 km blir nu: Daniel Rickardsson, Johan Olsson, Mathias Fredriksson och Marcus Hellner.
- Vi har ett starkt lag med stora chanser att vara med och kriga om de ädlaste medaljerna, avslutar Magnus Ingesson och Joakim Abrahamsson.

Kontaktpersoner: Magnus Dyborn, landslagsläkare, 070/326 16 56, Joakim Abrahamsson, förbundskapten, 070/372 1003, Magnus Ingesson, 070/5487169